"Misterij sjedala 31E" – Zašto ga u novom Croatijinom Airbusu A220 ne možete bukirati?
Novi Airbusi A220-300 stižu domaćem avioprijevozniku s najvećim kapacitetom od 149 putnika, iako je u njih ugrađeno 150 sjedala. Razlog za jedno "fantomsko" sjedalo su sigurnosni i regulatorni zahtjevi
Airbus A220-300 novi je dodatak floti Croatia Airlinesa, model zrakoplova čijih će 15 primjeraka do 2027. godine zamijeniti postojeće modele u vlasništvu domaćeg avioprijevoznika. Veliki proces modernizacije koštat će nacionalnu aviokompaniju oko 500 milijuna eura, a prvi model A220 od ovog je ljeta već u pogonu. Karakterizira ga dolet od 3.450 nautičkih milja (6.390 km), pokreću ga dva turboventilatorska motora najnovije generacije, Pratt & Whitney PurePower PW1500G, registracija mu je znakovita, 9A-CAE, a u kabini ima mjesta za 149 putnika.
Upravo ovaj posljednji podatak neobičan je, budući da ovaj uskotrupni zrakoplov ima kabinu konfiguracije 2+3, što znači da u svakom redu postoji po pet sjedala. Neki su putnici stoga primijetili da zrakoplovu "fali" jedno sjedalo, odnosno da u posljednjem, 31. redu, srednje sjedalo desne strane kabine (oznake "E") nije moguće zauzeti. Na njemu se nalazi i natpis "Ne koristite ovo sjedalo", a na tom mjestu ne postoji niti pojas za vezivanje.
Fantomsko sjedalo 31E
Ta je situacija nekim putnicima bila neobična, drugima tek zanimljiva, pa se portal Avioradar bacio u "istragu" tog "misterija". Naravno, nije riječ ni o kakvoj velikoj tajni, već o nužnosti koja se tiče poštivanja propisa iz područja avijacijske sigurnosti. Kad je ovaj model zrakoplova certificiran, dobio je sve potrebne dozvole za prijevoz 145 putnika, da bi kasnije, 2021. godine, EASA Airbusu proširila dopušteni kapacitet do 149. Iako zrakoplov ima 150 sjedala, službeni kapacitet mu je za jedan manji – iz regulatornih razloga.
Propisi kažu da se svi putnici iz zrakoplova u slučaju nužde moraju moći evakuirati u najviše 90 sekundi, korištenjem pola dostupnih izlaza. Za manje od 150 putnika tako ih je potrebno ukupno šest, a već za 150. putnika certificirati se može samo zrakoplov s najmanje osam evakuacijskih izlaza. Da bi bio certificiran za prijevoz 150 putnika, u njega bi se morala ugraditi dodatna dva evakuacijska izlaza poviše krila, što bi bio preskup zahvat za proizvođača. Dakle, u pozadini svega, kao što je to u avijaciji obično slučaj, stoji – sigurnost.
Nadalje, iako bi u teoriji Airbus A220-300 mogao primiti i do 160 putnika, daljnje povećanje njegovog kapaciteta dovelo bi do novih komplikacija. Propisi kažu da na svakih 50 putnika u zrakoplovu mora biti jedan član kabinskog osoblja, pa bi već za 151. sjedalo morao biti dodan i četvrti član, dodatno povećavajući kompleksnost operacija i troškove aviokompanijama. Iz opisanih razloga, dakle, Croatijini će Airbusi A220 imati najviše 149, a u nekim (komfornijim) izvedbama 127 dostupnih sjedala.
Kuriozitet za kraj
Za slučaj da ste pažljivo čitali ovaj tekst, možda se primijetili još jednu matematičku nelogičnost. Ako svaki red ima pet sjedala, ukupan broj sjedala je 150, posljednji red s nedostajućim sjedalom trebao bi biti broj 30, a ne 31. Kako to?. Odgovor i na to pitanje je jednostavan: novi Croatijini zrakoplovi zbog starog praznovjerja neće imati "nesretni" 13. red sjedala, već će nakon 12. odmah uslijediti 14. red.