Prvi certificirani električni zrakoplov na svijetu dolazi iz Slovenije

Pipistrel Velis Electro postao je prvi na svijetu potpuno električni zrakoplov sa službenim certifikatom jedne agencije za sigurnost zračne plovidbe, EASA-e

Sandro Vrbanus petak, 12. lipnja 2020. u 07:00

Europska agencija za zrakoplovnu sigurnost (EASA) izdala je certifikat za tip zrakoplova slovenskoj kompaniji Pipistrel, za njihov potpuno električni zrakoplov Velis Electro. Time je ovaj dvosjed postao prvi službeno certificirani tip električnog zrakoplova u svijetu, u skladu sa svim propisanim standardima za let u Europskoj uniji.

Iz slovenskog startupa kažu kako je ovdje riječ primarno o letjelici za obuku pilota i trenažne letove. Pipistrel Velis Electro lak je i jednostavan za upravljanje, njegov motor ne zagađuje okoliš, a kažu i da bi trebao biti cjenovno "efikasan", odnosno isplativ za kupce. Kad je riječ o kvaliteti izrade i trajnosti, Slovenci se hvale činjenicom da bi dijelovi njihove letjelice trebali imati dvostruko duži životni vijek nego oni kod prve generacije električnih zrakoplova.

Također ističu i elektronički sustav koji kontinuirano prati "zdravlje" svih dijelova pogona, od baterije sve do motora. Pogonski se sustav i baterije hlade putem vodenog hlađenja. Ovaj zrakoplov energiju dobiva iz baterija kapaciteta 24,8 kWh, što mu je dovoljno za otprilike 50 minuta leta.

Elektromotor snage 76 konjskih snaga zasebno je u EASA-i certificiran prošloga mjeseca, a Pipistrel ga planira prodavati i kao zaseban proizvod drugim proizvođačima zrakoplova.

Bitan događaj za električnu avijaciju

Raspon krila Pipistrel Velis Electra je 10,71 metara, letjelica je duga 6,47 metara, a prazna s baterijama teži 428 kilograma. Najviša dozvoljena masa pri polijetanju je certificirana na 600 kilograma, dok je najviša brzina 181 km/h, a ona preporučena krstareća 167 km/h. Za polijetanje i slijetanje ovom malenom dvosjedu potrebno je manje od 250 metara piste.

"Certifikacija tipa za Pipistrel Velis Electro prvi je korak ka komercijalnom korištenju električnih zrakoplova", izjavio je osnivač slovenske kompanije Ivo Boscarol. U priopćenju su istaknuli i da već imaju 31 kupca iz 7 zemalja, kojima će zrakoplove isporučiti već ove godine. Podsjetimo, prethodnik ovog modela bio je Alpha Electro, o kojem smo pisali kada je neslavno svoj pokazni let u Norveškoj završio prinudnim tvrdim slijetanjem u jezero.

"Ovo je prvi električni zrakoplov koji je EASA certificirala ali sigurno neće biti i posljednji, jer avioindustrija traži nove tehnologije za smanjenje buke i zagađenja kako bi unaprijedila održivost avijacije", naglasio je Patrick Ky, izvršni direktor EASA-e.