Raytheon testira hibridne motore za zrakoplove, koncipirane po uzoru na one automobilske

Američki proizvođač zrakoplovne i srodnih tehnologija spojio je veliki elektromotor s klasičnim avionskim motorom na kerozin, pa tako dobio hibridni pogonski sklop za regionalne zrakoplove

Sandro Vrbanus srijeda, 28. prosinca 2022. u 06:00

Raytheon Technologies, kompanija poznata po svojim rješenjima za avijaciju i obrambenu industriju, još je jedan igrač u domeni zrakoplovstva koji se bavi mišlju kako što prije, lakše i učinkovitije krenuti u smjeru dekarbonizacije avioprijevoza. Ove godine vidjeli smo brojne pokušaje, najave i koncepte koji idu u tom smjeru, no ideju poput Raytheonove još nismo vidjeli.

Oni su, naime, posudili koncept iz cestovnih hibridnih vozila, onih koja spajaju elektromotore i klasičnu pogonsku jedinicu na fosilna goriva. Tako su u isti pogonski sklop za avione ugradili elektromotor snage čak 1 MW, proizvođača Collins Aerospace. Uz njega su pridodali klasični motor na kerozin, proizvođača Pratt & Whitney, ali prilagođen za "suradnju" s elektromotorom.

Testna platforma je Dash 8

Ovakav sklop omogućava, kažu, efikasniji motor u ključnim dijelovima leta. Kao što se kod cestovnih hibrida elektromotor uključuje prema potrebi, prilikom kretanja, vožnje uzbrdo ili ubrzavanja, tako će se i ovdje kerozinskom pogonu pridodati onaj električni u fazi polijetanja, penjanja i ponekad krstarenja. Cilj će biti učiniti zrakoplov energetski efikasnijim, uštedjeti na gorivu i smanjiti zagađenje štetnim ispušnim plinovima. Procjenjuje se da bi potonje uštede trebale iznositi oko 30% u usporedbi s danas najnaprednijim turbopropelerskim motorima za regionalne zrakoplove.

Avionski elektromotor snage 1 MW 📷 Collins Aerospace
Avionski elektromotor snage 1 MW Collins Aerospace

Testiranje jedinstvenog pogonskog sklopa obavljeno je ranije ovoga mjeseca, za sada na tlu, u Pratt & Whitneyevom inovacijskom centru u kanadskom Longueuilu. Motor je imao očekivane performanse, kažu iz Raytheona. Sljedeći će korak biti modificirati postojeći klasični putnički zrakoplov Dash 8-100, proizvođača De Havilland Canada, koji će poslužiti kao demo platforma za hibridnu tehnologiju.

Na njemu će nastaviti ispitivanja mogućnosti daljnjeg integriranja hibridno-električnog pogona, sustava baterija i visokonaponskih instalacija potrebnih za rad megavatnog elektromotora u Dashu. Krajnji cilj im je kao i svima – dovesti se u situaciju u kojoj će aviotransport biti neto ugljično neutralan do 2050. godine.