Bez reklama i prodaje podataka: čuvanje privatnosti na internetu novi je poslovni model
Korisnici interneta sve se više okreću alternativama Googleu i Facebooku, tragajući za aplikacijama koje tvrde da štite privatnost korisnika
Nova tražilica orijentirana na privatnost korisnika You.com upravo je predstavila javnu beta verziju i objavila da je prikupila 20 milijuna dolara. Novac su im dali osnivač, predsjednik i izvršni direktor Salesforcea Marc Russell, Breyer Capital, Sound Ventures, Day One Ventures i drugi ulagači.
Čuvanje privatnosti
"You.com je tražilica bez oglasa koja čuva privatnost i štedi vaše vrijeme i novac", tvrdi prvi čovjek kompanije Richard Socher. Nova tražilica, kaže on, neće isporučivati samo standardne rezultate pretraživanja interneta, već i informacije s Twittera, Reddita i drugih usluga.
Socher je bio glavni znanstvenik Salesforcea gdje je vodio timove koji rade na temeljnim i primijenjenim istraživanjima, inkubaciji proizvoda, CRM pretraživanju, automatizaciji korisničkih usluga i platformi AI za više proizvoda za nestrukturirane i strukturirane podatke. Prije toga bio je asistent na Stanfordovom odsjeku za informatiku te osnivač i izvršni direktor MetaMinda kojeg je Salesforce kupio 2016. godine.
Biranje izvora
Korisnici You tražilice mogu birati koje izvore preferiraju, kao i one koje ne bi željeli vidjeti. Tvrtka je izradila niz početnih aplikacija, ali planira otvoriti svoju uslugu kako bi i drugi mogli pružiti rezultate za relevantne upite. Socheru je cilj vratiti privatnost i odlučivanje o informacijama korisnicima usluga.
U međuvremenu, end-to-end šifrirana usluga e-pošte ProtonMail nedavno je dohvatila 75 milijuna korisnika; početkom ljeta imali su ih 50 milijuna, a već premašen cilj planirali su dostići sljedeće godine.
Sve više startupa pokušava izgraditi posao oko korisnika koji cijene svoju privatnost pa se usredotočuju na pretplate umjesto na oglašavanje. Ako i koriste oglase, ne prate korisnike na način na koji to čine veliki igrači.
I ta se politika, čini se, isplati. DuckDuckGo između lipnja prošle i ove godine bilježi porast preuzimanja svoje aplikacije od 55%. Brave, web-preglednik usmjeren na privatnost, u godinu je dana udvostručio broj aktivnih korisnika i sad ih ima 36,2 milijuna. Maleni Presearch tek se približava trećem milijunu korisnika, ali uspjeh većih tražilica usmjerenih na privatnost poput DuckDuckGo daje im nadu da će i oni uspjeti.
Može i bez oglašavanja
Strah od gubitka privatnosti te sve veća kontrola i nadzor nad informacijama koje kolaju internetom, glavni su pokretač rasta kompanija koje drže do privatnosti svojih klijenata, smatra Andy Yen, osnivač i izvršni direktor ProtonMaila koji tvrdi kako "privatnost može biti profitabilan poslovni model". Uostalom, njegov projekt najbolji je primjer.
ProtonMail su 2013. osnovali znanstvenici koji su se upoznali na CERN-u, vođeni zajedničkom vizijom o sigurnijem i privatnijem Internetu. Od tada, ProtonMail radi na zaštiti građanskih sloboda i zalaže se za sigurniji internet, a članovi tima dolaze s Caltecha, Harvarda, ETH Zuricha i drugih istraživačkih institucija.
Njihovu misiju podržava i više od 10.000 donatora pomoću kojih tvrtka sa sjedištem u Ženevi razvija privatnost e-pošte. Stoga čak 95 posto njihovih korisnika nikad ne klikće ni na kakve reklame.
Na prihod se, barem ne u početku, ne usredotočuje ni You.com; svojom beta tražilicom zasad samo pokušavaju privući ljude na svoju stranicu. Možda će na kraju i prodavati oglase, ali obećavaju da reklamama neće ciljati korisnike izvan njihovog upita za pretraživanje i da nikada neće prodavati korisničke podatke.