Boeing će softverskom nadogradnjom pokušati popraviti 737 Max

Nakon dvije tragične nesreće novog Boeingovog zrakoplova kompanija će učiniti sve u njihovoj moći da poveća sigurnost svoje nove 737-ice

Sandro Vrbanus srijeda, 13. ožujka 2019. u 14:45

Boeing 737 Max četvrta je generacija ovog putničkog zrakoplova, jednog od najkorištenijih u povijesti civilne avijacije. Jedna od inačica ove serije, Boeing 737 Max 8 posljednjih je dana glavna tema u zrakoplovnoj industriji jer su se pojavile bojazni da zrakoplov nije sasvim siguran za prometovanje. Naime, iako je prvom kupcu isporučen tek 2017. godine do sada su već dva zrakoplova ovog modela pala netom nakon polijetanja i prouzročila velike žrtve.

Prvi od njih bio je na letu Lion Air 610, koji je 29. listopada prošle godine poletio iz Jakarte i nakon samo dvanaest minuta svoj let tragično okončao u Javanskom moru. Riječ je bila o zrakoplovu starom tek dva mjeseca i s oko 800 sati leta. Prošloga tjedna dogodila se još jedna tragedija. Boeing 737 Max 8 Ethiopian Airlinesa 10. je ožujka poletio iz Adis Abebe i srušio se na tlo nakon samo šest minuta. U prvoj nesreći poginulo je 189, a u drugoj 157 putnika i članova posade.

U proteklim danima Boeingova flota modela 737 Max 8 prizemljena je u velikom dijelu svijeta, pa tako i u Europskoj uniji, gdje im je zabranjeno slijetanje dok se ne utvrde uzroci posljednje nesreće i eventualna povezanost s padom Lion Aira prije nekoliko mjeseci. Pokaže li se da su ove slične tragedije imale zajedničke ili slične uzroke, Boeing bi mogao biti u velikim problemima – a stručnjaci smatraju da poveznica itekako ima i da bi se mogle dovesti u izravnu vezu sa sustavima autopilota na ovom zrakoplovu.

Iz Boeinga su stoga jučer objavili kako će na 737 Max 8 implementirati softversku nadogradnju na kojoj rade od nesreće Lion Aira. Nadogradnja će zahvatiti letne sustave koji kontroliraju manevre, pilotske zaslone, te ponašanje stabilizatora i njihovu reakciju na pilotske komande u određenim fazama leta. Novi softver izrađen je u koordinaciji s američkom Agencijom za zračni promet (FAA) i trebao bi biti odobren za instalaciju već u travnju.

Ovom softverskom zakrpom model 737 Max 8 trebao bi postati sigurniji, a istodobno s njezinom implementacijom posade koje će letjeti na tom zrakoplovu proći će i dodatne treninge kako bi se upoznali s novim mogućnostima i operativnim procedurama. Za to vrijeme, istrage obiju nesreća su u tijeku.

Podaci s prve od njih već su pozornost istražitelja usmjerili upravo prema Boeingovom MCAS softveru koji je pogrešno identificirao položaj zrakoplova i pilotima dao znak da je napadni kut krila prevelik, te da je zrakoplov u opasnosti od naglog gubitka uzgona. Sporni Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) predmet je ove softverske nadogradnje, a tek treba vidjeti hoće li biti povezan i s drugim padom Boeinga.