Održana demonstracija "magičnog" čišćenja motora, uz Bandićevu najavu testne faze

U skladu s jučerašnjom najavom, danas je na Žitnjaku predstavljen postupak čišćenja, te je rečeno ponešto o projektu budućeg mogućeg postavljanja postaja za navodno čišćenje motora što bi trebalo zagrebački zrak učiniti čistijim

Drago Galić četvrtak, 19. travnja 2018. u 17:20

Kako smo jučer najavili, a što ste mogli pročitati ovdje, danas je pod pokroviteljstvom Grada Zagreba i uz službeno predstavljanje projekta od strane gradonačelnika Milana Bandića, predstavljen „Zagreb – Zeleni grad“. Kako Zagreb uistinu jest zeleni grad već ovakav kakav jest, s puno zelenih površina, drvoreda, parkova i ostalog zelenila, projekt se ne bavi dodatnim pošumljavanjem i ozelenjavanjem, već smanjenjem zagađenja zraka (također jedan od najčistijih među glavnim gradovima EU) nečim što zovu „čišćenjem motora s unutarnjim izgaranjem“.

Najava predstavljanja projekta izazvala je priličan interes medija
Najava predstavljanja projekta izazvala je priličan interes medija

Projekt je stvorio, kaže službeno priopćenje: „… konzorcij kojeg čine Nastavni zavod za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ te tvrtke GGT, Smart sense i Mapos usluge osmislili su jedinstven projekt pod nazivom „Zagreb – Zeleni grad“, a Grad Zagreb prepoznao je vrijednost projekta te je podržao njegovu implementaciju.

Projekt „Zagreb – Zeleni grad“ temelji se na jedinstvenoj tehnologiji čišćenja motora s unutarnjim izgaranjem kojom se emisije štetnih plinova smanjuju od 30 do 95 posto, a čime će se znatno poboljšati javnozdravstveni uvjeti i kvaliteta života u urbanim sredinama. Suradnja Konzorcija i Grada Zagreba započet će realizacijom pilot projekta, u okviru kojeg će se provesti čišćenje motora 100 vozila.

U centrali Zagrebačkih cesta na zagrebačkom Žitnjaku, danas je, takom, predstavljeno kako sve to ima raditi i s kojim alatima za navedeno čišćenje motora.

Genijatora je na prezentaciji bilo desetak. Ova dva veća su, pretpostavljamo, namijenjena kamionima i većim vozilima
Genijatora je na prezentaciji bilo desetak. Ova dva veća su, pretpostavljamo, namijenjena kamionima i većim vozilima

Oni koji su pretpostavili u komentarima na našu vijest od jučer da se radi o „Genijatoru“ (stvarno ime stroja namijenjenog navodnom čišćenju naslaga s motora) bili su u pravu. Sama tehnologija narečene naprave, prema objašnjenju izumitelja Petra Jončića, nije pretjerano komplicirana. Uređaj kroz usis (dakle, bez otvaranja motora) ubacuje smjesu vodika i kisika koja u cilindru eksplodira (praskavac), stvara se vodena para, a koja onda zahvaljujući povišenoj temperaturi i tlaku u cilindru čisti tvrdokorne mrlje iz motora, odnosno otapa ih, a one se slijevaju u spremnik ulja, odnosno karter.

Mali genijatorčić...
Mali genijatorčić...

Jedan ovakav tretman navodno smanjuje onečišćenost ispušnih plinova od 30 do 95%(?!), i kako tvrdi proizvođač, vrijedi 15.000 kilometara ili godinu dana, a onda ga je potrebno ponoviti.

Ovisno o tipu vozila (osobna ili teretna, dizel ili benzinci) trajanje tretmana varirao do nekoliko desetaka minuta do par sati.

Iako je sistem patentiran, nema nikakve nezavisne potvrde, posebno testova na dulji rok, niti relevantnih podataka kakav utjecaj ima na stvarnu zagađenost ispušnih plinova, a niti na rad motora.

Prema izumitelju, ispravni automobili ne bi trebali imati nikakvih problema zbog ovoga, iako se tijekom „čišćenja“ motora povećava temperatura i tlak u cilindrima u odnosu na nominalne vrijednosti.

Petar Jončić, izumitelj procesa
Petar Jončić, izumitelj procesa

Iako je prvotno u pozivu za današnju medijsku konferenciju najavljivano postavljanje 200 mjernih stanica u gradu za mjerenje zagađenosti, te instalaciju većeg broja „Genijatora“ kojima se navodno čisti motor, danas o tome nije bilo govora. Sve se svelo za sada, na najavu gradonačelnika Milana Bandića, kako će se obaviti probno čišćenje i testiranje na 100 vozila, a za dalje ćemo vidjeti.

S obzirom da nikakvih neovisnih testova i istraživanja o efektu ovakvog tretmana motora nema, vrlo je čudno vidjeti da je Grad Zagreb odlučio dati takvu službenu podršku projektu (čiju cijenu nismo mogli saznati) koji uključuje i buduće instaliranje potrebne kompleksne infrastrukture.