Internetski povezive pametne igračke najtraženiji su darovi ovog Božića
Široka je ponuda pametnih igračaka, od onih mehaničkih igračaka s odgovarajućim aplikacijama, preko onih koje prepoznaju glas ili sliku, do zagonetki i nosivih igara za praćenje zdravlja
Globalno tržište pametnih igračaka očekuje dramatičan rast, ponajviše zahvaljujući sve većoj potražnji za igračkama povezanim s internetom i sve većem broju kupaca upoznatih s tehnologijom. Transparency Market Research predviđa da će globalno tržište pametnih igračaka do 2026. dostići vrijednost od oko 70 milijardi dolara.
Utrka u inovacijama
Industrija igračaka prihvatila je visokotehnološke inovacije, a nove internetski povezive igračke nisu povezane samo s djecom, već se bežično povezuju i jedna s drugom. Brojne već etablirane kompanije, kao i još brojniji startupi utrkuju se u inovacijama. Mjesta ima za sve jer tržišni kolač stalno buja, dolaskom milijuna informatički opismenjene djece.
Pametne igračke u vrhu su prioriteta kompanija kao što su Sony, KNex, Konami, Hasbro, Lego i Jakks Pacific. Njihov je dijapazon prilično širok, od mehaničkih igračaka s odgovarajućim aplikacijama i igračaka za prepoznavanje glasa ili slika, preko igračaka bez ekrana, zagonetki i igara za građenje, do onih nosivih za praćenje zdravlja
Riječ je o igračkama koje se povezuju s pametnim telefonima, tabletima, konzolama i aplikacijama, pomoći wi-fija, bluetootha ili RFID/NFC vezom.
Te se igračke favoriziraju jer djeci pomažu u usvajanju STEM vještina, no istodobno se sve češće čuju i upozorenja kako industrija pametnih igračaka zadire u sigurnost osobnih podataka, a često su nejasni i uvjeti koji se moraju prihvatiti kako bi se pristupilo svim funkcijama neke igre.
Napredne tehnološke mpogućnosti
Akcijske figure koje uzvraćaju pozdrave, roboti koji prate djecu i kućice za lutke koje podsjećaju na pametne kuće sve su češće na popisima željenih blagdanskih i rođendanskih darova. U brojnim robnim kućama širom svijeta dječji su odjeli pretvoreni u labirinte ispunjene pametnim igračkama. Takvi proizvodi nerijetko imaju napredne tehnološke mogućnosti dostojne pametnih telefona, a neke od takvih igračaka namijenjene su i djeci predškolskog uzrasta.
Tako su KidKraft i Amazon udružili snage kako bi na tržište izbacili kuhinjske i trgovinske setove koji su povezivi s Alexom. PlayShifu prodaje pametni globus koji dolazi s aplikacijom i djeci govori različite činjenice o svijetu kad dodiruju različita mjesta na njemu. Huge! Play proizveo je animatronsku figuricu GameBud Talking Tom koja može govoriti, ali i komunicirati s djecom u mobilnim igrama na njihovim uređajima.
Potražnju potiču roditelji, naročito oni mlađi. Djeca uz ekrane provode vremena više nego ikad i to je izgubljena bitka, baš kao što zdrava hrana nema šanse uz sveprisutni fast food. Pa kad ih već ne mogu maknuti od ekrana, roditelji djecu žele angažirati uzbudljivim tehnološkim igračkama koje u sebi imaju i neku obrazovnu vrijednost; sve je bolje od pregledavanja filmića na TikToku.
Ugrožena sigurnost
Problem je što takve igračke često dolaze s kamerama ili mikrofonima, mogu povezati djecu s internetom ili drugim korisnicima i kreirati personalizirane online račune za djecu. A sve te funkcije zahtijevaju pažljiv roditeljski nadzor jer djeca ne mogu razumjeti koje informacije nije poželjno dijeliti s igračkom, upozoravaju stručnjaci za sigurnost.
Najugroženiji su podaci poput adresa ili datuma rođenja. Incidenata je već bilo; proizvođaču pametnih igračaka VTechu netko je tako 2015. provalio u server i domogao se podataka o milijunima djece. A to se, složni su zakonodavci i organizacije za zaštitu podataka, više ne bi smjelo događati.