Djeca protiv umjetne inteligencije: tko bolje rješava zagonetke?

Edukativna igra sa Sveučilišta u Washingtonu otkriva neočekivane prednosti dječjeg razmišljanja u odnosu na AI

Mladen Smrekar četvrtak, 3. srpnja 2025. u 09:05
Igru su testirala djeca iz grupe UW KidsTeam 📷 Sveučilište u Washingtonu
Igru su testirala djeca iz grupe UW KidsTeam Sveučilište u Washingtonu

Znanstvenici Sveučilišta u Washingtonu osmislili su igru AI Puzzlers kako bi djeci pokazali gdje su još uvijek korak ispred umjetne inteligencije. Igra koristi posebne vizualne zagonetke koje zahtijevaju prepoznavanje uzoraka i apstraktno razmišljanje – područja u kojima su djeca, pokazalo se, često uspješnija od najnaprednijih AI sustava.

Djeca samostalno rješavaju ARC zagonetku, zatim testiraju može li GAI riješiti istu zagonetku i na kraju uspoređuju AI rješenje s vlastitim kako bi procijenili kvalitetu AI zaključivanja  📷 A. Dangol, R. Zhao, R. Wolfe, T. Ramanan, J. A. Kientz, J. Yip
Djeca samostalno rješavaju ARC zagonetku, zatim testiraju može li GAI riješiti istu zagonetku i na kraju uspoređuju AI rješenje s vlastitim kako bi procijenili kvalitetu AI zaključivanja A. Dangol, R. Zhao, R. Wolfe, T. Ramanan, J. A. Kientz, J. Yip

Sudionici igre, a riječ je o više od 100 učenika od 3. do 8. razreda najprije sami rješavaju zadatke slaganja obojenih blokova, a zatim iste zagonetke “postavljaju” umjetnoj inteligenciji. AI često griješi ili nudi neuvjerljiva objašnjenja, što djeci pruža priliku da razvijaju kritičko razmišljanje i bolje razumiju ograničenja tehnologije, pišu autori igre predstavljene u časopisu ACM.

Pametna, sposobna i skeptična

Istraživači ističu da su djeca brzo prepoznala pogreške AI sustava i uživala u izazovu, a iskustvo im je pomoglo da razlikuju ljudsku kreativnost od načina na koji “razmišlja” umjetna inteligencija. Autori igre vjeruju da ovakav pristup djeci pruža važno iskustvo i pomaže im da s više povjerenja i znanja pristupaju digitalnom svijetu.

Okvir 1 prikazuje djecu kako zajednički rješavaju zagonetku, a okvir 2 pokušaj AI da riješi istu zagonetku. A ističe točno rješenje djece, a B netočan pokušaj umjetne inteligencije 📷 A. Dangol, R. Zhao, R. Wolfe, T. Ramanan, J. A. Kientz, J. Yip
Okvir 1 prikazuje djecu kako zajednički rješavaju zagonetku, a okvir 2 pokušaj AI da riješi istu zagonetku. A ističe točno rješenje djece, a B netočan pokušaj umjetne inteligencije A. Dangol, R. Zhao, R. Wolfe, T. Ramanan, J. A. Kientz, J. Yip

"Djeca su pametna i sposobna. Moramo im dati priliku da sami odluče o tome što umjetna inteligencija jest, a što nije, jer su sposobni to prepoznati. I mogu biti veći skeptici od odraslih“, zaključuju istraživači.