Šok i nevjerica – Google cenzurira male webove za račun velikih i prihode od oglasa
Istraživanje koje pokazuje kako AI sažetak koji bi tobože trebao pomoći korisnicima da brže dođe do informacija služi sprečavanju da ovi odu na izvorne stranice odakle Google popabirči informacije

Googleova značajka „AI Overviews” koja bi trebala po Googleu pružit brze i sažete odgovore izravno u rezultatima pretraživanja, čini se da radi i nešto više od toga. Prema nedavnom istraživanju, ovo dovodi do katastrofalnog pada prometa malih webova, često i preko 95 posto. Istraživanje navodi da je Google strateški implementirao niz ažuriranja algoritama između 2023. i 2024. godine, s ciljem pripreme terena za „AI-first” pretraživanje. Umjesto usmjeravanja korisnika na web-mjesta trećih strana, Google sada namjerava pružati odgovore izravno unutar vlastitog sučelja pretraživanja putem AI Overviews.
To smanjuje poticaj korisnicima da kliknu na izvorne stranice. Google je tako u rujnu 2023. godine potiho uklonio smjernicu „sadržaj koji su napisali ljudi”, nakon čega su uslijedila ažuriranja algoritama koja su uništila promet neovisnih web-mjesta.
Nakon toga, 2024. godine, Google je brzo pokrenuo AI Overviews, koji sažima sadržaj trećih strana izravno u rezultatima pretraživanja. Dodatno su tu i dvostruki standardi gdje manja, neovisna web-mjesta navodno doživljavaju „shadowbanove” bez jasnog procesa žalbe, dok veće medijske organizacije dobivaju drugačiji tretman.
(Usput, na jednom nedavnom tehničkom susretu domaćih medija i Googleovih stručnjaka u Zagrebu, više kolega je direktno upitalo Googleovo stručno osoblje „koji su sve sadržaji zabranjeni – shadowbanani – na što se ekipa iz Googlea zgrozila i rekla da oni to ne rade… kolege su odustali od pitanja ne zato jer su bili uvjereni da toga nema, već stoga jer su shvatili da se radi o tabu-temi u Googleu.)
Posebno je zanimljiva veza s Redditom, čiji je promet pretraživanja naglo porastao u isto vrijeme kada su neovisna web-mjesta bilježila pad, neposredno prije nego što je Google objavio ugovor o licenciranju umjetne inteligencije s tom platformom vrijedan 60 milijuna dolara.
Google je priznao da pad prometa nije krivnja izdavača, ali je naveo da se promet možda nikada neće u potpunosti oporaviti jer se pretraživanje „trajno promijenilo s umjetnom inteligencijom”.
Koja nam je prirodno pala s grane, jer raste na stablu kao i kruške, nije nešto što same tvrtke apliciraju.
Ako ekonomski poticaji nestanu zbog smanjenja prometa i naknada, izvor originalnog sadržaja će se neizbježno isušiti.
Istraživanje tvrdi da Googleova strategija vodi prema budućnosti u kojoj su AI Overviews primarni izvor odgovora, Google izravno monetizira pitanja i odgovore putem značajki poput „Ads that Answer”, a samo odabrani veliki medijski partneri ostaju zaduženi za hranjenje Googleovih neuronskih modela.
Neovisni glasovi, ključni za bogat i raznolik informacijski krajolik, sustavno su marginalizirani ili eliminirani. Ova situacija predstavlja značajnu prijetnju raznolikosti informacija, kritičkom razmišljanju i samom duhu otvorenog weba.
Kratkoročna pogodnost „besplatnih” AI odgovora dolazi s dugoročnim posljedicama koje bi mogle biti previsoka cijena za budućnost informacija.