Domaće zadaće iz matematike rade više štete nego koristi
Australska studija potvrdila je ono o čemu govore mnogi roditelji koji svojoj djeci pokušavaju pomoći u rješavanju zadataka
Svatko tko u kući ima školarca zna da dio dana treba odvojiti na pomaganje djetetu da napiše domaće zadaće i riješi zadatke, naročito one iz matematike. No, čini se da novi nastavni planovi i strategije podučavanja roditeljima otežavaju posao, a to onda ozbiljno utječe na samopouzdanje i učenje djece. Naime, kako je pokazala nova studija Sveučilišta Južne Australije, domaće zadaće iz matematike ponekad čine više štete nego koristi.
Negativne asocijacije
U radu koji objavljuje British Journal of Sociology of Education australski su istraživači naime otkrili da domaća zadaća iz matematike može, makar i nenamjerno, utjecati na djecu ako je preteška da bi je dijete moglo riješiti, samostalno ili uz podršku roditelja.
Na djecu, čini se, loše utječe i vrijeme koje s roditeljima provede rješavajući zadatke umjesto u zajedničkom razgovoru, druženju i igri. Sve to dovodi do negativnih asocijacija na matematiku, dijete počinje odbijati predmet, a kod roditelja koji ne uspijevaju pomoći djetetu da riješi pretežak zadatak generira osjećaje očaja, stresa i negativnosti. Implikacije su, kažu istraživači, široke.
"Odavno se smatra kako domaće zadaće kod djece stvaraju radne navike i poboljšavaju njihov školski uspjeh. Ali kad je zadatak pretežak da bi ga riješili, čak i uz roditeljsku pomoć, postavlja se pitanje zašto je takav zadatak uopće zadan za domaću zadaću", pitaju se istraživači.
Obiteljska frustracija
Trenutni pristupi učenju matematike uvelike su promijenili otkako su roditelji išli u školu. Kao i mnoge druge stvari, poučavanje matematike je evoluiralo tijekom vremena. Roditelji se tome teško prilagođavaju, što stvara dodatni nepotreban pritisak. A kad djeca vide kako im se roditelji muče sa zadaćom iz matematike, ona postaje razlog obiteljske frustracije koja se prenosi iz generacije u generaciju.
"Odrasli znaju reći: 'nisam bio dobar u matematici pa neće biti ni moje dijete.' A takve riječi smanjuju samopouzdanje, učinkovitosti i samostalnost te mogu negativno utjecati na dječju otpornost, upornost i na kraju njihovu sklonost da se bave matematikom", kažu istraživači koji upozoravaju kako svaki pad uspjeha u STEM predmetima može imati dugoročne posljedice.
Na australskom primjeru to znači da manje od 10% učenika uči matematiku na višoj razini, uz drastičan pad matematičkih sposobnosti. Statistika je neumoljiva: dvije godine staro istraživanje pokazalo je kako 15-godišnjaci sad postižu rezultate na razini koja bi se prije dva desetljeća očekivala od 14-godišnjaka.
Mame i kćeri
Istraživanje ukazuje na još nešto: u većini australskih obitelji djeci u pisanju zadaća, pa tako i onih iz matematike, pomažu majke. zbog toga su one češće frustrirane.
"Ako je majkama matematika teška, to njihovoj djeci, pogotovo kćerima, pokazuje da to nije područje u kojem bi one prirodno briljirale", upozoravaju istraživači koji se zalažu za nove paradigme i kurikulume. "Obiteljska iskustva u našoj studiji ne podržavaju tvrdnju da domaća zadaća potiče neovisnost, stvara pozitivne karakternih osobina, razvija dobre organizacijske vještine i vrline kao što su samodisciplina i odgovornost."