Korisnici pametnih telefona ne razumiju koje podatke dijele

Prva akademska analiza odluka koje ljudi donose kad se suoče sa zahtjevima za praćenje pokazuje da mnogi ne shvaćaju koncept koji ih zbunjuje i dovodi u zabludu

Mladen Smrekar srijeda, 17. svibnja 2023. u 06:00
Korisnici obično pretpostavljaju da je praćenje ključno za funkcionalnost neke aplikacije 📷 wayhomestudio
Korisnici obično pretpostavljaju da je praćenje ključno za funkcionalnost neke aplikacije wayhomestudio

Značajke privatnosti i sigurnosti koje bi korisnicima trebale dati veću kontrolu nad dijeljenjem njihovih podataka putem aplikacija za pametne telefone uglavnom su pogrešno shvaćene, pokazuje jedinstveno istraživanje Fakulteta za menadžment Sveučilišta u Bathu.  

Dijeljenje fizičke lokacije

Praćenje aplikacija koriste tvrtke za pružanje ciljanog oglašavanja korisnicima pametnih telefona. Pionirska studija utvrdila je da čak 43% korisnika telefona ne razumije ovaj koncept, da ih on zbunjuje ih i dovodi u zabludu. Oni pretpostavljaju da je praćenje ključno za funkcionalnost neke aplikacije ili da će poboljšati njihovo cjelokupno korisničko iskustvo.

Ako se korisnici isključe iz praćenja, tvrtka više ne može pratiti njihovu upotrebu aplikacija i web-mjesta na uređaju, a podaci se ne mogu koristiti za ciljano oglašavanje niti se mogu dijeliti
Ako se korisnici isključe iz praćenja, tvrtka više ne može pratiti njihovu upotrebu aplikacija i web-mjesta na uređaju, a podaci se ne mogu koristiti za ciljano oglašavanje niti se mogu dijeliti

Najčešća zabluda (24 posto) bila je da se praćenje odnosi na dijeljenje fizičke lokacije uređaja. Ljudi su tako mislili da trebaju prihvatiti praćenje za usluge dostave i prikupljanja hrane ili za aplikacije za zdravlje i fitness jer su vjerovali da je njihova lokacija dio funkcioniranja aplikacije.

Zablude i raširena vjerovanja

Iako nešto više od polovice sudionika (51 posto) tvrdi da je zabrinuto za privatnost ili sigurnost, uključujući i sigurnost svojih prikupljenih podataka, analiza nije pokazala povezanost između njihove brige za privatnost u svakodnevnom životu i prihvaćanja praćenja. Ogroman broj ljudi jednostavno vjeruje da moraju omogućiti praćenje kako bi aplikacija ispravno funkcionirala.

Premda je glavni tekst upita za pristanak za praćenje aplikacije standardiziran, programeri raznih aplikacija mogu uključiti rečenicu koja objašnjava zašto traže dopuštenje za praćenje. A to, namjerno ili nesvjesno, otvara vrata lažnim ili pogrešnim informacijama, primjećuju istraživači. Zablude uključuju i rašireno vjerovanje da bi pristanak na dijeljenje u zdravstvenim aplikacijama, poput onih za praćenje menstruacije, značio dijeljenje privatnih podataka ili da bi uskraćivanje praćenja uklonilo oglase iz aplikacije.

Smisao korištenja podataka

"Milijuni ljudi svakodnevno razmjenjuje informacije s tehnološkim tvrtkama. I dok su neki podaci bitni za ispravno funkcioniranje usluga, drugi omogućuju prihode od oglašavanja. Na primjer, Meta je predvidjela da će zbog ljudi koji odbiju praćenje izgubiti 10 milijardi dolara", napominju autori studije, objavljene u zborniku konferencije ACM CHI o ljudskim faktorima u računalnim sustavima i predstavljene na konferenciji CHI23 u Hamburgu. 

"Ljudi su upoznati s prednostima posjedovanja PIN-ova i prepoznavanja lica za zaštitu uređaja no trebalo bi im bolje objasniti smisao korištenja podataka u digitalnom dobu kako bi ljudi mogli donositi valjane odluke", zaključuju istraživači prvu akademsku analizu odluka koje ljudi donose kad se suoče sa zahtjevima za praćenje.