Zašto IT projekti imaju veliki postotak neuspjeha i kako to izbjeći?

Jedan od glavnih razloga zašto su mnogi projekti u tech industriji neuspješno realizirani je pogrešno usmjeren fokus u razvojnoj fazi u kojoj je primarni cilj brza isporuka featurea. Zagrebačka agencija Async Labs ima svoju strategiju koja rješava ovaj problem

Async Labs četvrtak, 14. srpnja 2022. u 16:52

Jedan od glavnih razloga zašto su mnogi projekti u tech industriji neuspješno realizirani je pogrešno usmjeren fokus u razvojnoj fazi u kojoj je primarni cilj brza isporuka featurea. Quality Assurance odjel je taj koji razmišlja korak unaprijed i brine da implementacija rješenja ide u dugoročnom, kvalitetnom i održivom smjeru. Zašto onda QA inženjeri u IT agencijama nisu obaveza kao što su to naravno, programeri?

Iz zagrebačkog Async Labsa kažu da su u počecima poslovanja dijelili ovo mišljenje no na svu sreću, ubrzo promijenili strategiju. Danas se nalaze na listama najboljih i brzorastućih IT agencija u regiji.

Trendovi govore jedno, statistike pokazuju drugo

Iako je IT industrija u znatnom usponu u posljednjih desetak godina, statistike kažu da više od polovice softverskih projekata propada. Mnogo je razloga za ovakve pokazatelje, kao što su nedostatak strateškog planiranja, predictability menadžmenta, upravljanja kvalitetom i rane detekcije pogrešaka.

Ali jedan od glavnih razloga zašto su mnogi projekti u tech industriji neuspješno realizirani je pogrešno usmjeren fokus u razvojnoj fazi u kojoj je primarni cilj brza isporuka featurea odnosno funkcionalnosti. Činjenica je da su razvojni ciljevi često kratkoročni, u smislu da su usmjereni na pravovremenu isporuku rješenja po zahtjevu klijenta, dok se pitanja hoće li i na koji način ta rješenja biti dugoročno korisna i održiva, najčešće ne razmatraju.

QA kao rješenje problemima softverskog razvoja

Quality Assurance odjel je taj koji razmišlja korak unaprijed i brine da implementacija rješenja ide u dugoročnom, kvalitetnom i održivom smjeru. Zašto onda QA inženjeri u IT agencijama nisu obaveza kao što su to naravno, programeri? S primarnim ciljem štednje resursa, čini se uvriježenim mišljenje da ne trebate ulagati vrijeme i novac u QA odjele i stručnjake jer njihov posao može odraditi tim koji je već na projektu.

Kao i mnogi drugi krenuli smo kao startup i s brojnim strateškim poslovnim ciljevima i tromjesečnim financijskim planom, neizbježan je taj pritisak koji stvaraju rokovi i ograničen budžet. Kvaliteta i održivost su jedni od ključnih segmenata koje njegujemo od samih početaka Async Labsa, ali u tim početnim fazama poslovanja jednostavno nije bilo prostora za ulaganje u specijalizirane QA stručnjake. Na svu sreću, ubrzo smo promijenili strategiju što se odrazilo iznimno pozitivno na uspješnost projekata i poslovanja u cjelini, kaže Alen Huskanović, suosnivač i CEO Async Labsa, softverske i marketinške agencije koja je krenula kao startup 2016. godine.

Objektivnost, vrijeme i fokus za testiranje, prioritiziranje kvalitete uz funkcionalnost i razumijevanje percepcije krajnjeg korisnika samo su neki od razloga zbog kojih je nužno ulagati u QA procese i stručnjake.

Logično, QA i testiranje neizmjerno utječu na uspjeh projekta. Među brojnim faktorima kojima pridonose, ključna stvar je da imaju vremena i resursa usredotočiti se na analizu featurea i da utvrde ima li nešto smisla, tko to može koristiti i može li to općenito funkcionirati jer je developmentu često u primarnom fokusu pravovremena implementacija, ističe Head Developmenta u Async Labsu, Vilim Stubičan.

Greška u strateškim koracima

Kvaliteta je generalno uvijek bila ključan sastojak uspješne poslovne formule, bez obzira na industriju. Ipak, fokusirajući se na mnoge druge čimbenike koji pridonose poslovnom uspjehu, mnoge ju tvrtke često zanemaruju i ne postavljaju kao glavni prioritet.

Čini se kako je to u IT-u poprilično učestalo u početnoj fazi poslovanja, posebice kod startupa. Budžeti su ograničeni, rizici visoki, a vrijeme ključno, što ne znači da je kvaliteta zanemaren čimbenik u ovoj fazi. Problem je u tome što početna poslovna strategija, koja je prvenstveno usmjerena na poštivanje rokova i na kratkoročnije ciljeve, često ostaje i kada tvrtka dosegne sigurniju fazu poslovanja.

Rad na projektima koji nemaju dugoročnu perspektivu i rezultat su isključivog udovoljavanja željama klijenata naspram stvaranja dugoročno korisnih rješenja za krajnje korisnike, rezultira neodrživošću i neuspjehom.

To se odražava ne samo na stopi uspješnosti projekata, već i na zadovoljstvu klijenata i kupaca, motivaciji zaposlenika i na koncu, ugledu tvrtke.

Naša je logika bila prilično jednostavna; Kao IT agenciji, naši glavni sales pointovi su kvaliteta i procesi i oni su razlog zašto klijenti u startu biraju raditi s nama i zašto se u konačnici vraćaju našim uslugama. Osiguravanje kvalitete veliki je dio toga, a postojanje QA tima omogućuje drugim odjelima da se više usredotoče i osigurava ukupno bolju kvalitetu rada. Na primjer, nakon uvođenja QA-a, PM-ovi su dobili mnogo više vremena da se usredotoče na implementaciju naših development procesa i poboljšanja naših projektnih strategija, ističe Alen.

Objektivnost i interdisciplinarnost

QA pak nije isključivo testiranje i provjeravanje bugova. Mnogo je aspekata ovog posla od kojih se možda najviše ističe onaj psihološko-socijalni. QA inženjeri moraju razmišljati ne samo o željama klijenta i poslovnim strategijama svoje tvrtke, već i o krajnjem korisniku, njegovim potrebama i navikama na temelju specifičnih društvenih i demografskih čimbenika. Zaključno, uz tehničke vještine, QA inženjer treba imati visoko razvijene soft skillove i razumijevanje te istovremeno biti analitičan i kreativan razmišljajući o rješenjima koja će koristiti različitim stranama.

Async Labsov QA Team Lead, Vanja Žunić, kao važne segmente QA tima za IT agenciju ističe objektivnost i interdisciplinarnost. Glavna perspektiva rada, kako kaže Vanja, je suradnja svih timova unutar Developmenta i ostalih odjela. Zato je ključno ne izolirati QA tim, gdje mnogi griješe, već ih uključiti od samog početka projekta. Priroda QA posla je rad sa svim i među svim odjelima što im omogućuje predlaganje procedura, doprinos optimizaciji razvojne infrastrukture i poboljšanju kvalitete rada te dobrobiti onih koji su uključeni u development proces.

Implementacija projekta u IT-u agencijama podrazumijeva da je glavni fokus na developmentu i sasvim je prirodno da neka vrsta "integrirane treće perspektive", one koja na svojevrstan način lebdi oko developmenta i razumije proces, može imati objektivan pogled i osigurati kvalitetu u skladu s potrebama korisnika, a time i klijenata, ističe Vanja.

Cijeli QA proces i prioriteti projekta općenito neizmjerno ovise o industriji i ljudima za koje je proizvod napravljen. To snažno određuje koje su stvari prioritet za testiranje, a koje nisu. Iz Async Labsa ističu kako je primjerice, Revutu, kao jednom fintech klijentu glavni prioritet sigurnost. Iako je bilo mnogo različitih čimbenika koje se istovremeno moralo uzeti u obzir, generalni način razmišljanja uvijek je prvenstveno usmjeren prema sigurnosti.

Uključenost od starta

Shift left testing pristup je koji je Async Labs implementirao u svoje projektne procese već od ranih faza poslovanja. Radi se o pristupu koji podrazumijeva da su, uz PM-ove, dizajnere i account menadžere, QA inženjeri uključeni u projekt već od početnih faza groominga i planninga.

Unutar samog Quality Assurancea postoji mnogo prostora za tzv. specijalizaciju kao i brojne prilike za napredak.

Kao Lead QA engineer u Async Labsu imam odgovornost i kao mentor. Naš tim raste i moji kolege uživaju istražujući različite segmente ovog posla i zadovoljstvo je voditi ih kroz taj proces, podržavati ih i usmjeravati na tom putu istovremeno učeći od njih i s njima, zaključio je Vanja.

Kako u Async Labsu “dišu” QA procesi i kako izgleda projektni razvoj otkrijte ovdje.