EU pokreće ambicioznu reformu digitalnog prostora

Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima predstavljaju skup novih pravila za sve digitalne usluge, uključujući društvene medije, stranice za kupoprodaju i druge platforme koje posluju u EU

Sandro Vrbanus subota, 19. prosinca 2020. u 16:57

Europska Komisija proteklog je tjedna predložila ambicioznu reformu digitalnog prostora – sveobuhvatan skup novih pravila za sve digitalne usluge, uključujući društvene medije, internetske stranice za kupoprodaju i druge internetske platforme koje posluju u Europskoj uniji. Doneseni dokumenti nazivaju se Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima.

Novim pravilima bolje će se zaštititi potrošači i njihova temeljna prava na Internetu te će se stvoriti pravednija i otvorenija digitalna tržišta, poruka je Komisije. Suvremenim ujednačenim pravilima potaknut će se inovacije, rast i konkurentnost, a korisnicima ponuditi nove, bolje i pouzdane internetske usluge. Podržat će se i rast manjih platformi, malih i srednje velikih te novoosnovanih poduzeća te će se zabraniti eventualni nepošteni uvjeti na tržištu.

Akt o digitalnim uslugama

Kada se donese Akt o digitalnim uslugama, obvezujuća pravila na razini EU-a primjenjivat će se na sve pružatelje digitalnih usluga kojima se potrošači povezuju s robom, uslugama ili sadržajem. Pravila će obuhvaćati i nove postupke za brže uklanjanje nezakonitog sadržaja te sveobuhvatnu zaštitu temeljnih prava korisnika na Internetu.

Uvest će se niz novih obveza usklađenih na razini EU-a, kao što su:

  • pravila za uklanjanje nezakonite robe, usluga ili sadržaja,
  • zaštitni mehanizmi za korisnike čiji su sadržaj platforme neopravdano izbrisale,
  • nove obveze za vrlo velike platforme o poduzimanju mjera za sprječavanje zlouporaba njihovih sustava,
  • mjere transparentnosti koje obuhvaćaju i oglašavanje na Internetu te algoritme koji se koriste za preporučivanje sadržaja korisnicima,
  • nove ovlasti za nadzor nad funkcioniranjem platformi,
  • nova pravila o sljedivosti poslovnih korisnika na stranicama za kupoprodaju kako bi se olakšalo otkrivanje prodavača nezakonite robe,
  • inovativni postupak suradnje među javnim tijelima kojim će se zajamčiti učinkovita provedba pravila na cijelom jedinstvenom tržištu.

Posebni propisi i obveze odnosit će se na sistemske platforme, tj. one koje koristi više od 10% stanovništva EU-a (45 milijuna korisnika).

Akt o digitalnim tržištima

Aktom o digitalnim tržištima rješavaju se negativne posljedice koje proizlaze iz određenog ponašanja platformi koje djeluju kao digitalni "nadzornici pristupa" jedinstvenom tržištu. Riječ je o platformama koje imaju znatan utjecaj na unutarnje tržište, koje poslovnim korisnicima služe kao važna točka pristupa klijentima te koje imaju, ili se može predvidjeti da će imati, čvrst i trajan položaj na tržištu. Takve se platforme zbog svoje tržišne moći mogu naći u poziciji da djeluju kao privatni regulatori te da postanu uska grla između poduzeća i potrošača.

Cilj je Akta o digitalnim tržištima spriječiti takve da poduzećima i potrošačima nameću nepoštene uvjete te osigurati otvorenost bitnih digitalnih usluga. Primarno će se Akt primjenjivati samo na velika poduzeća (čitaj: tehnološke divove) koja kontroliraju barem jednu takozvanu "osnovnu platformu" – kao što su tražilice, društvene mreže, određene usluge slanja poruka, operativni sustavi i usluge internetskog posredovanja, te imaju trajnu, veliku bazu korisnika u više zemalja EU-a.

Što dalje?

Europski parlament i države članice EU raspravljat će o prijedlozima Komisije u redovnom zakonodavnom postupku. Ako se donese, konačni tekst ovih dvaju aktova izravno će se primjenjivati u cijeloj Europskoj uniji.