Argon Audio SA2 - Nove tendencije
Argon Audio dodao je novog člana u svoj katalog elektronike. Ovaj put riječ je o nadogradnji osnovnog pojačala u tvrtkinoj ponudi, modela SA1 MkII, funkcionalnostima mrežne reprodukcije zvuka
Vrsta | Integrirano pojačalo s mrežnim streamerom |
Pojačalo | 2 x 50 W pri 8 Ω |
DAC | ESS Sabre ES9010K2M (balansirana konfiguracija, do 24-bit/192 kHz) |
Digitalni ulazi | 1x optički S/PDIF, 1x HDMI ARC |
Analogni ulazi | 1x linijski RCA, 1x phono MM |
Analogni izlaz | 1x RCA pre-out za subwoofer ili vanjsko pojačalo snage |
Bežična povezivost | Wi-Fi, Bluetooth 4.2 |
Podržani servisi | Chromecast, AirPlay 2, Spotify Connect, DTS Play-Fi (Deezer, Tidal, Amazon Music, Pandora, Qobuz, iHeartRadio, Sirius XM, Audacy) |
Dimenzije i masa | 22 x 6,3 x 25,2 cm, 2,2 kg |
Jamstvo | 2 godine |
Dojam | Dobrodošla prinova u katalogu Argon Audija, kao i na tržištu općenito, no čini se da izvrsna amplifikacijska osnova zaslužuje i nešto konkretnije streaming rješenje – čekamo konkretnije nadogradnje firmwarea |
Tijekom svibnja, na ovogodišnjoj centralnoj svjetskoj pozornici audioindustrije, sajmu High End Messe 2024., u njemačkom Münchenu, danska tvrtka Argon Audio predstavila je dva nova integrirana pojačala u svojoj ponudi. Ono prvo, naziva Argon Audio SA1 MkII, vrlo brzo našlo se u katalozima trgovačkih predstavnika, s obzirom na to da se radilo o nešto manje obimnim intervencijama u njihov prvotni model oznake SA1. Tijekom ljeta u ponudi se pojavio i drugi model predstavljen na sajmu, ovaj put pod imenom SA2, što bi trebalo sugerirati da je riječ o funkcionalno bogatijem modelu, za nešto zahtjevnije korisnike.
Ono što i nadalje ostaje odlučujuće jest činjenica da su oba ta uređaja koncipirana i realizirana prema utvrđenoj filozofiji Argon Audija – oba nude sve osobine uređaja tradicionalnih proizvođača hi-fi komponenti u ulaznoj klasi, za cijenu bližu uređajima porijeklom iz kineskih tehnoloških meka.
Pogledajmo, stoga, što nam je Argon Audio ovaj put priredio.
Novo lice
Sukladno nominalno nadređenom položaju novog pojačala prethodno inauguriranom modelu, Argon Audio za SA2 pripremio je suptilnu doradu poznatog dizajnerskog rješenja. Naime, kad je riječ o estetskom izgledu, kompletan paket "renovacije" u odnosu na SA1 fokusiran je na tri detalja.
Prvi i najuočljiviji – ali samo u jednom slučaju, od moguća tri – odnosi se na vrlo lijepu plavu nijansu završnog finiša, koju je Argon Audio odlučio ponuditi kao opciju kupcu svojeg uređaja. Ostale dvije varijante boje uređaja odnose se na već poznatu crnu ili bijelu opciju.
Dodatno, veliki multifunkcionalni gumb smješten s desne strane uređaja, ovaj put obrubljen je prstenom od kovine, s time da je kod bijele i plave varijante on u boji aluminija, a kod crne je u bakrenom finišu. Taj naizgled sitni detalj uistinu u velikoj mjeri vizualno podiže uređaj, kad je u pitanju crna i – posebno – plava varijanta, koja u konačnici gotovo da ostavlja dojam svojevrsnog Art Deco artefakta, sasvim zamislivog rame uz rame s kakvim češkim juvelirskim kutijicama iz umjetničkog razdoblja Belle Epoque. Možda nije riječ o dizajnu koji će biti univerzalno prihvaćen, no onima koji opremaju svoj stan u eklektičnom stilu, ovaj će uređaj biti neodoljiv. Nama se svakako svidjela ideja razbijanja usađenih predrasuda o tome da "ozbiljan" elektronski audiouređaj može doći isključivo u crnoj ili srebrnoj varijanti finiša.
Treća ključna razlika u odnosu na starije i nižerangirano pojačalo odnosi se na novu izvedbu daljinskog upravljača. Za razliku od ultrageneričkog modela, kakvim je bio opremljen SA1, odnosno SA1 MkII, Argon je SA2 opremio vrlo taktilnim daljincem, s tijelom gotovo u potpunosti od aluminija. Zanimljivo je što će vam za umetanje njegovih baterija trebati mali (priloženi) imbus ključ.
Osim navedenih detalja, ostatak pojačala SA2 bit će u potpunosti poznat svakome tko se prethodno susreo s njegovom jeftinijom braćom.
Stare trice
To se, dakako, odnosi i na već prethodno kritizirani sustav upravljanja, u kojem multifunkcionalni kolut bez ikakvih markacija služi za regulaciju glasnoće te za izbor ulaznih kanala. Navedeni ulazni kanali i ovaj su put realizirani uz pomoć pet diodica, i dalje bez ikakvih oznaka. Osim toga, na prednjici pronaći ćemo još i tipku stand-by stanja, kao i prozorčić senzora daljinskog upravljanja.
Kako smo već prethodno, pri recenziji srodnih Argonovih pojačala, gunđali u vezi nefunkcionalnosti sustava bez jasne indikacije glasnoće i ulaznog kanala, ovdje ćemo to pomalo ignorirati, no zato u popis nedostataka dodati i onaj koji se tiče ulaza za slušalice.
Naime, pojačalo SA2 donosi funkcionalnost mrežnog streamanja, odnosno figurira i kao ulazna komponenta. To donosi drastično različitu razinu funkcionalnosti u odnosu na prethodna Argonova integrirana pojačala, koja su imala pravo glede tog pitanja osloniti se na druge, ulazne komponente. Ovdje, onima koji bi neki put poželjeli (ili bi bili prisiljeni) koristiti slušalice uz streaming servis integriran u uređaj, takav potez doslovno veže ruke u toj namjeri, ili potrebi.
Sa stražnje strane, riječ je praktički o blizancu pojačala SA1 MkII. Najveća novost je HDMI ARC konektor, koji je zamijenio jedan optički S/PDIF ulaz, dok je drugi još uvijek prisutan. Nadalje, tu su dva analogna RCA ulaza. Jedan od njih ulaz je za gramofonsku MM zvučnicu, a drugi je čisti linijski. To možemo ocijeniti sasvim adekvatnim, za razliku od implementacije Bluetooth protokola, za koji se ovdje navodi da je podržan u već dosta ocvaloj verziji 4.2, što pomalo čudi, jer nazivno slabiji model SA1 MkII nudi Qualcommov kodek aptX HD, odnosno standard Bluetooth 5.0.
Prije izlaznih zvučničkih terminala nalazimo i jedini izlaz iz pojačala – radi se o analognom pre-amp izlazu, koji možemo koristiti za priključenje samostalnog izlaznog pojačala ili subwoofera, s time da u tom slučaju ne postoje nikakve opcije podešavanja rezne frekvencije na pojačalu.
Uz zvučničke terminale solidne, no ni po čemu natprosječne izvedbe, sa stražnje strane nalazimo još i ground- terminal za MM pretpojačalo, smješten krajnje lijevo, dok se s krajnje desne strane nalazi priključak za strujni kabel s dva izvoda, dakle, bez uzemljenja, no opremljen internom zaštitom od preopterećenja i kratkih spojeva. Posljednje funkcionalnosti na stražnjoj ploči segment je koji se sastoji od tipke i statusne LED-ice, zadužen za reset Wi-Fi mreže (prema Argonovom običaju, nema Ethernet porta), te USB-A port, koji primarno služi za potrebe nadogradnje firmwarea, ali i ostavlja mogućnost za korištenje opcionalnog Ethernet adaptera.
I pakiranje je u Argonovom stilu – kutijica s lijepo promišljenom transportnom zaštitom, koja uz već spomenuto, sadrži još i adekvatni strujni kabel, te standardno kratke upute za korištenje.
Poznata amplifikacijska platforma, s nadogradnjom
Kako je već u prvoj verziji pojačala SA1 tehnološki koncept Argonove Full Digital amplifikacije pokazao iznimnu razinu kompetencije, racionalno je bilo očekivati da će se i kod nove generacije danskih pojačala raditi o eventualnoj, većoj ili manjoj, razini dorade ili "tweakanja" poznate osnove. Prema informacijama koje smo dobili, Argonovi inženjeri na oba nova modela u segmentu amplifikacije proveli su niz inkrementalnih poboljšanja, uključujući detalje izvedbe pretpojačala, sklop korekcije signala na izlaznom dijelu pojačala te strujno napajanje uređaja (primjenom takozvane "soft-switching" tehnologije). Ostao je, dakle, prisutan poznati koncept pojačanja tako da je izlazni signal iz internog 32-bitnog DAC-a (ESS Sabre) direktno vezan na stupanj koji se modulira PWM impulsima. To omogućuje da se kontrola glasnoće odvija u digitalnoj domeni, a mi bismo ocijenili da je možda upravo taj faktor glavni razlog za vrlo visoke razine performansi koju je Argonova topologija sposobna isporučiti.
No, s obzirom na to da je differentia specifica Argon SA2 pojačala njegova funkcionalnost mrežnog streamanja, čini se da je glavnina inženjerskih zadataka otišla upravo na implementaciju navedenog segmenta uređaja. Jedan dio toga odnosi se na podršku za AirPlay 2 i Chromecast platforme, s čime Argon već ima iskustva, s obzirom na to da to podržava njihov samostalni mrežni reproduktor Solo. Njemu je nedostajala klasična aplikacija za upravljanje, pa se tu Argonov menadžment odlučio za akviziciju postojećeg rješenja. Izbor je pao na platformu DTS Play-Fi, prilično rasprostranjeno rješenje, koje koristi uistinu veliki broj proizvođača audiovizualnih i srodnih uređaja.
Vruće stvari
Kad je riječ o korisničkom iskustvu sa samim uređajem, generalno, možemo ocijeniti da je operacija nadgradnje (izvrsne) tehnološke amplifikacijske osnove streaming mogućnostima uspjela. To nije učinjeno, ipak, sasvim bezgrešno, no uređaj u konačnici jest, bez imalo sumnje, funkcionalan, i sasvim je vjerodostojna svaka marketinška objava Argonovog tima kad je to u pitanju.
Sve je radilo sasvim u skladu s očekivanjima, a standard kvalitete izrade ostao je barem na istoj razini, ako već novopronađenu taktilnost metalnog obruba potenciometra glasnoće moramo smatrati estetskom kategorijom.
Ono što nam se manje svidjelo bila su povremena "ispadanja" aplikacije Play-Fi, od čega se mogući dio uzroka izgleda odnosi na implementaciju takozvane Network Standby opcije, koja omogućuje buđenje uređaja izravno iz mobilne aplikacije. Čini se da je tome tako, s obzirom na to da je Argon u međuvremenu izdao firmware uređaja (drugi zasad, sveukupno) usmjeren upravo na funkcioniranje te opcije, pa ostaje vidjeti je li to u potpunosti riješilo eventualnu pojavu tog problema.
Također – moguće zbog potpuno istog razloga – učinilo nam se da se ovaj uređaj razmjerno više grije u odnosu na svoju stariju braću, s obzirom na to da smo dosad uspjeli poslušati sva Argonova pojačala u našem sustavu. Stoga smo čak posegnuli za dodatnim silikonskim podloškama ispod inače vrlo solidnih nožica, kojima je tvrtka opremila SA2, u prvom redu pod (psihološkim, možda) utjecajem toplotnog vala koji je pogodio Zagreb tijekom testiranja. U svakom slučaju, potencijalnom korisniku svakako preporučujemo da ne propusti osigurati dovoljno prostora na polici za to pojačalo, unatoč njegovoj "digitalnoj" tehnološkoj odrednici.
DTS Play-Fi - Puno babica
Kako se na mrežnim stranicama aplikacije DTS Play-Fi može pronaći podatak o tridesetak velikih svjetskih kompanija koje proizvode kućnu elektroniku, a koje su u svoje proizvode integrirale upravo ovo rješenje za potrebe mrežnog i bežičnog streaminga, u neku ruku i ne začuđuje to što su se i u Argonu odlučili baš za to rješenje. Čini se da je u slučaju većine ostalih aktualnih rješenja za mrežnu reprodukciju u pravilu istodobno riječ i o proizvodima matičnih kompanija koje same proizvode elektroniku, pa izgleda da takve uglavnom ljubomorno čuvaju svoja rješenja isključivo za vlastite uređaje (primjerice, HEOS, StreamMagic ili Bluesound, u odnosu na pripadajuće audiobrendove iz okvira poslovne grupe). Stoga u principu i nismo vidjeli baš puno slučajeva podlicenciranja takvih rješenja izvan okvira pojedinih konglomerata, pa se tako Play-Fi našao u prilici postati rješenjem za streaming čak i u okrilju tako znamenitih marki kao što su McIntosh, Sonus Faber ili Rotel.
Nakon iskustva s dobrim dijelom ostalih platformi za mrežno streamanje, čini nam se da Play-Fi na neki način u korisničkom, funkcionalnom dijelu pomalo zaostaje za vodećim igračima. Jednako tako, mogućnosti nekog konkretnijeg podešavanja uređaja u pravilu ne postoje, što je nekako i logično, s obzirom na to da se ne radi o softveru namjenski izrađenom za pojedini uređaj, odnosno platforme pojedinih brendova. Čini se da je Play-Fi, s obzirom na svoju poziciju na tržištu, možda i bio prisiljen pokušati raširiti svoje područje djelovanja na što više raznih mogućnosti i opcija, da bi pritom, posljedično, korisnika određenog uređaja u nekoj konkretnoj uporabnoj konfiguraciji, ostavio s relativno rudimentarnim setom funkcionalnosti.
Primjerice, preko DTS Play-Fi ekosustava moći ćete upogoniti HomeTheater sustav do konfiguracije 7.2.4, prenositi bežično signal koji je potekao iz gramofonske zvučnice (preko dva "Play-Fi enabled" uređaja, naravno), spojiti u zajednički multiroom sustav bežične zvučnike različitih proizvođača, i obaviti još sijaset sličnih mogućnosti i opcija. No pritom, primjerice, nećete moći (zasad, barem) obaviti nadogradnju firmwarea svog pojačala SA2, nego ćete u tu svrhu morati pronaći slobodno računalo i koristiti USB kabel.
Opcija koju smo tijekom druženja s platformom Play-Fi najviše koristili jest takozvani Critical Listening Mode, koji omogućuje reprodukciju lossless sadržaja visoke razlučivosti (do 24-bit/192 kHz), što je, primjerice, prilikom korištenja Tidala vrlo benevolentna mogućnost. Napomenimo samo da Chromecast i AirPlay2 platforme, koje SA2 može koristiti bez pomoći Play-Fi aplikacije (u stilu streamera Solo), propuštaju signal u razlučivosti do 96 kHz, što, naravno, ne mora biti krucijalno važno, no svakako je oportuno, u konkretnoj situaciji, koristiti opciju Critical Listening Mode, kad već Tidal nudi pojedine sadržaje u hi-res razlučivosti.
Pritom, Play-Fi nema klasični protokol Tidal Connect, nego je potrebno prebaciti se u poseban njegov prozor, pri čemu ćete uglavnom ostati prepušteni traci za pretraživanje, odnosno slaganju vlastite kolekcije, jer Tidalova klasičnog sučelja, s prijedlozima za slušanje, i pregledom povijesti, ovdje nema. To i ne mora biti neki poseban nedostatak, jer procesi glazbenog istraživanja i opuštanja uz glazbu (uživanja) ionako se konceptualno razlikuju.
No kad je riječ o samoj reprodukciji, jednom kad odaberemo neki konkretan album, možemo reći da je sve izvedeno vrlo dobro i pregledno, s artworkom koji je uvijek prisutan i optimalno pozicioniran na ekranu. Segment koji se tiče sviranja radiopostaja također je vrlo solidno i pregledno izveden, pa kad je prosječan konzument glazbe u pitanju, ipak možemo reći da su neke potrebne funkcionalne osnove u konačnici ispoštovane.
Dakako, ako znamo da druga rješenja na tržištu nude puno opširnije mogućnosti podešavanja uređaja i platforme, a da ne govorimo mogućnostima ekvilizacije, izbora bitratea i slično, onda ovaj ekosustav ipak ispada iz kruga najboljih. Nekako smo dojma da su tvorci sustava Play-Fi, možda silom prilika, a možda i intencionalno, pokušali ponuditi ponešto za svakoga, no na kraju je to ispalo, kumulativno, relativno ograničeno za konkretnog pojedinca.
Kako smo na određeni nedostatak upravljačke funkcionalnosti Argonovih pojačala već u nekoj mjeri i navikli, ta nam je činjenica omogućila da se odmah upustimo u "meritum" stvari, odnosno na glazbene performanse, koje nam je SA2 mogao pružiti.
Neograničeni kapacitet za svirku
Kao što je nekad emanacija topline iz izlaznih tranzistora (ili elektronskih lampi, svejedno) naznačivala ozbiljnu kvalitetu amplifikacijskog sustava, čini se da pojedini digitalno ustrojeni pojačivači glazbenog signala na isti način sugeriraju kako su sposobni za vrhunske glazbene performanse. Bez obzira na to što navedeno grijanje pojačala, pomalo neočekivano za klasu u kojoj uređaj radi, možda i jest posljedica određenog procesa softverskog usklađivanja rada napajačkog podsustava, Argon Audio SA2 definitivno jest jedna od onih audiokomponenti koja je u stanju pružiti korisniku nepatvoreno hi-fi iskustvo.
S benefitima Argonove amplifikacijske arhitekture već smo se susretali, i moramo priznati da nam svaki susret s njom iznova dokaže da izvrsne glazbene performanse nisu rezervirane isključivo za tradicionalne solid-state koncipirane uređaje – ako smo već ikako sumnjali u tako nešto (a objektivno, i nismo). Čini nam se da bi Argon u specifikacijama slobodno mogao početi navoditi nazivnu (RMS) snagu izlaznog pojačala umjesto dinamičke, jer je već pomalo postalo uvriježeno da čak i skromno specificirani vati kod digitalnih pojačala, zbog svojih dinamičkih osobina, mogu zvučati vrlo glasno i uvjerljivo – gotovo kao u slučaju cijevno ustrojenih amplifikacija. Dodatnu trešnju na vrh ionako ukusnog kolača ovdje je donijela integracija glazbenog servisa koji je "oslobodio" ulazni signal bilo kakvog upliva od ulazne komponente, ili eventualnog transkodiranja na putu signala kroz izlazno-ulazne sklopove, do segmenta njegova pojačanja.
Posljedica svih tih faktora jest jedan masivan, supstancijalan i u sobi vrlo prisutan zvuk, koji ni na koji način ne ukazuje da bi mogao biti proizvod kutijice skromnih dimenzija, malo teže od dva kilograma.
U nekoj mjeri pod utjecajem nedavnog koncerta besmrtne dive Grace Jones na zagrebačkoj Šalati, prepustili smo se grandioznom zvuku ritam sekcije Slya Dunbara i Robbieja Shakespearea, koji su obilježili hipnotičku numeru "Unlimited Capacity For Love" s njenog albuma "Living My Life" iz 1982. godine. Maleni Argon SA2, ne samo da je protresao stan u kolaboraciji s nešto većim bookshelf zvučnicima (Fyne F500SP), nego je iznenađujuće čisto, duboko i masivno, bez trunke distorzije, "kopao" čak i s malim desktop monitorima, inače neprimjerenim za okvire neke standardne prostorije.
Svakako, postoje neki detalji koji možda sprečavaju uspon Argona SA2 na sâm vrh pripadajuće tržišne klase (kao što su nedostatak ulaza za slušalice ili ponešto nedorađeni upravljački komfor), no objektivno, od danske tvrtke i u ovom smo slučaju ponovno dobili vrijednost kao i od gotovo svakog njihovog uređaja – audiokomponentu izvrsnih glazbenih performansi, dovoljne razine funkcionalnosti, privlačnog stila, i još uvijek vrlo pristupačne cijene. Preporučujemo svakom zainteresiranom, stoga, da se uputi kod domaćeg zastupnika, i da sâm posluša SA2 na djelu – stava smo da će rijetko tko otići razočaran.
Argon Audio SA2
- Vrlo kvalitetna tehnološka platforma izlaznog pojačala
- Donosi funkcionalnost mrežnog streamanja u osnovnu cjenovnu klasu
- Izvrsne glazbene performanse
- Kvalitetna izvedba i estetski uspjeli dizajn
- Prihvatljiva cijena
- I dalje suviše asketski riješene upravljačke funkcionalnosti
- Nema izlaz za slušalice
- Platforma DTS Play-Fi nije na razini konkurentskih rješenja