PCIe konektori 2x PCIe 5.0 x16, 1x PCIe 4.0 x4
SATA / M.2 4x SATA3 (čipset) / 1x M.2 PCIe 5.0 x4 (CPU), 4x M.2 PCIe 4.0 x4
Mreža 2,5 GbE LAN (Intel I226), Wi-Fi 7 (Intel BE200), Bluetooth 5.4
Audio Realtek ALC4082 (ESS Sabre ES9218 DAC)
Stražnji konektori 4x USB 3.0 Gen 1 Type-A, 5x USB 3.0 Gen 2 Type-A, 2x Thunderbolt 4 (Type-C), 1x USB 3.0 Gen 2 Type-C, 2x WiFi, 5x audio, 1x S/PDIF, 1x HDMI, 1x BIOS Flashback, 1x Reset CMOS
Dojam Vrhunska i papreno skupa matična ploča za Intelove najnovije procesore

Očekivano, Asus je popratio Intelovo lansiranje revitaliziranih procesora Raptor Lake svojim osvježenim matičnim pločama. Tvrtkin novi najmoćniji model donosi naziv Dark Hero (dodano je "Dark"), a isporučuje se u klasičnoj ROG kutiji, koja više nalikuje kovčegu, s obzirom na svoju masivnost. Od najvažnijih dodataka, tu je Wi-Fi antena, čiji je dizajn isti kao i dosad, ali s jednom značajnom razlikom. Naime, antene se više ne moraju zašarafiti na konektore, već ih je dovoljno utaknuti u konektor, dok se ne začuje klik. Ta sitnica značajno olakšava instalaciju bežične antene. Osim antene, u pakiranju se nalazi i USB 3.0 flash memorija s driverima i popratnim softverom, ROG značka, set ROG naljepnica, privjesak za ključeve, termalni podložak za M.2 SSD-ove te četiri SATA kabela.

Redizajnirano osvjetljenje

Promatrajući matičnu ploču, možemo zaključiti da je Asus odabrao isti put poput drugih proizvođača, koji donose svoje osvježene modele za novu generaciju Intelovih procesora. Konkretno, postojeće ploče blago su redizajnirane i dodana im je nekolicina novih mogućnosti. S obzirom da je Intel ostao na istom čipsetu, Z790, takvo stanje stvari je očekivano.

Asus je redizajnirao zaslon s ROG logom, kojim se upravlja pomoću Armoury Cratea

Asus je u odnosu na svoj prošlogodišnji ekvivalentni model redizajnirao RGB osvjetljenje na takozvanom Polymo zaslonu. Novi ekran uključuje veći ROG logo s većom površinom osvjetljenja. Hladnjak iznad M.2 konektora je drugi element koji je redizajniran, i to na bolje. Hladnjak nad primarnim M.2 konektorom dobio je veće dimenzije i drugačiju strukturu, dok su ostali M.2 konektori prekriveni jednim hladnjakom umjesto s dosadašnja dva. Sami hladnjaci i dalje se skidaju pomoću odvijača, dok su neki konkurenti kod nove generacije ploča implementirali mehanizme za njihovo skidanje bez alata.

VRM i mnoštvo konektora

VRM jedinica također je poboljšana. Umjesto 20+1, sada imamo 20+1+2-fazni sklop, od kojih svaki dio može isporučiti impresivnih 90 A struje. Iako niti jedan procesor neće moći povući toliku snagu iz napajanja, pohvalno je da Asus i dalje ulaže u poboljšanje naponske jedinice. Nad samim naponskim sklopom nalaze se dva velika pasivna hladnjaka, a nad lijevim hladnjakom je već opisani zaslon. Tijekom testiranja maksimalno smo opteretili sve jezgre novog procesora Core i7-14700K te smo pritom izmjerili temperaturu od 54°C. To je nešto viša, ali i dalje odlična, vrijednost. Vjerujemo da nitko neće imati problema s temperaturama VRM sklopa prilikom ekstremnog overklokiranja.

Stražnja pločica s konektorima obiluje USB konektorima svih vrsta. Uz njih su se smjestila i dva Thunderbolt 4 konektora u USB-C izvedbi

Kad su u pitanju PCIe konektori, ploča ih nudi ukupno tri. Prva dva su spojena izravno na procesor i donose podršku za PCIe 5.0. Međutim, samo prvi u jednom trenutku može raditi s PCIe 5.0 x16 brzinom. Dodatna začkoljica koju treba imati na umu jest da prvi PCIe slot dijeli svoju propusnost s primarnim M.2 konektorom. Stoga, treba imati na umu da, ako se koristi primarni M.2 konektor, brzina primarnog PCIe konektora pada na x8. Korišenje prvog i drugog PCIe konektora jest moguće, ali u tom slučaju njihova je brzina ograničena na PCIe 5.0 x8. Treći, posljednji PCIe konektor spojen je na čipset i donosi 4.0 x4 brzinu, dok mu je fizička duljina također x4. Isto tako, preostala četiri M.2 konektora podržavaju brzinu PCIe 4.0 x4. Ploča još nudi i četiri SATA konektora. U zgodnu značajku treba ubrojiti i mehanizam za jednostavno izbacivanje grafičke kartice pritiskom na tipku, a njime je opremljen najgornji PCIe x16 konektor.

Periferija

ROG Maximus Z790 Dark Hero se za žičnu povezivost oslanja na Intelov 2,5-gigabitni čip I226, dok se za Wi-Fi brine također Intelov novi čip, BE200. Riječ je o potpuno novom kontroleru s podrškom za Wi-Fi 7 te Bluetooth 5.4. Cijenili bismo da je odabrana 10-gigabitna žična mrežna kartica, više iz razloga što se radi o matičnoj ploči najviše klase, nego iz stvarne potrebe, ali izgleda da ćemo za takvo što morati pričekati još jednu smjenu generacija. Za zvuk Dark Hero koristi Realtekov moćni čip ALC4082, kojem je pridružen ESS-ov DAC Sabre ES9218.

Asus svoje najbolje ROG ploče isporučuje u bogato opremljenoj kutiji, koja je više nalik na kovčeg

Pitanju USB povezivosti Asus također pristupa bez kompromisa. Na samom PCB-u nalazi se jedan USB Type-C Gen 2x2 konektor, s podrškom za Power Delivery do 60 W. Treba imati na umu da je za korištenje PD-a potrebno utaknuti još jedan PCIe 8-pinski naponski konektor, a on se nalazi točno kraj samog USB konektora. Ploča još krije dva interna USB 3.0 Gen 1 headera, od kojih je jedan zakrenut u stranu i nalazi se na desnom rubu, dok je drugi postavljen na donji dio ploče. Njima se još pridružuju dva interna USB 2.0 headera.

Sa stražnje strane ploče nalazimo dva Thunderbolt 4 konektora u USB-C izvedbi i brzine 20 Gbit/s, još jedan USB Type-C 3.2 Gen 2 (10 Gbit/s) konektor, pet klasičnih USB Type-A konektora propusnosti 10 Gbit/s te četiri USB Type-A konektora propusnosti 5 Gbit/s. Osim njih, na stražnjoj pločici s konektorima još su audiokonektori, HDMI 2.0 izlaz, dva konektora za spajanje Wi-Fi antene te tipka za BIOS Flashback i resetiranje postavki CMOS-a.

Sitnica koja olakšava život: Asus je unaprijedio mehanizam ugradnje Wi-Fi antene pa se one sad samo utaknu u pripadajuće konektore

Za ljubitelje RGB osvjetljenja, dobre vijesti: ploča je opremljena s tri ARGB konektora te jednim AURA RGB konektorom. Od dodatnih stvarčica treba spomenuti posjedovanje tipke za uključivanje i resetiranje računala na samoj ploči, kao i ekrančić za prikaz informacija prilikom bootanja računala, koje vam mogu pomoći u dijagnosticiranju eventualnih problema.

Upravljanje

Ono na čemu Asus najviše prednjači u odnosu na konkurenciju jest prateći softver. Najvažnija stavka od svega jest, dakako, UEFI. Njegovo sučelje nije se mijenjalo, iako smo primijetili da je u odnosu na Gigabyteov ipak malo jednostavniji za korištenje, dok mu je odziv u radu bolji.

Isto tako, Asusov softver Armoury Crate na nas je i ovaj put ostavio odličan dojam. Kroz njega je moguće upravljati svim aspektima matične ploče. Podržano je upravljanje RGB osvjetljenjem, moguće je optimizirati brzinu vrtnje svih ugrađenih ventilatora, ažurirati upravljačke programe i još mnogo toga. Armoury Crate je čak u stanju pomoći korisnicima u pronalaženju optimalnog položaja Wi-Fi antene. Kada se sve te dodatne mogućnosti zbroje, vidi se da Asus ulaže znatna sredstva u razvoj ne samo svog hardvera, već i popratnog softvera.

Softver Armoury Crate omogućuje upravljanje svakim aspektom matične ploče

Asus je s ovogodišnjim izdanjem svoje (gotovo) najskuplje ploče napravio praktički jedino što je mogao – blago redizajnirao i poboljšao ionako odličan proizvod. Pritom najviše mislimo na promjenu vanjštine, gdje prefiks Dark zaista ima svoju težinu; ploča je izrađena u tamnijim tonovima nego prethodnica. Treba svakako izdvojiti i Intelovu Wi-Fi 7 bežičnu mrežnu karticu te softver Armoury Crate, kojim je moguće upravljati svakim aspektom ovog proizvoda. Šlag na torti svakako su i daljnja poboljšanja VRM jedinice te sad već klasično kraljevsko pakiranje. Minus možemo uputiti izuzetno visokoj cijeni; samo rijetki će si moći priuštiti ovakvu matičnu ploču.

Asus ROG Maximus Z790 Dark Hero

• Odlična kvaliteta izrade
  • Bogato pakiranje