Ratno zrakoplovstvo SAD-a razvilo gorivo za mlazne avione dobiveno iz zraka
Američko Ratno zrakoplovstvo u suradnji s kemijskom kompanijom Twelve uspjelo je iz zraka izdvojiti ugljični dioksid i potom ga pretvoriti u mlazno gorivo za njihove avione
Kako bi to bilo kada bismo imali pristup gorivu za avione bilo gdje u svijetu, u bilo koje vrijeme, bez potrebe za tankerom? Pitaju se to u Ratnom zrakoplovstvu SAD-a i odmah daju odgovor – prema njihovom mišljenju i nedavno obavljenim istraživanjima, moguće je stvarati mlazno gorivo uz pomoć revolucionarne tehnologije za transformaciju ugljika.
Ova tehnologija ima potencijal za pretvaranje CO2 iz zraka u bilo koji drugi materijal, kemikaliju, pa tako i ono njima najzanimljivije, gorivo za zrakoplove. Na razvoju te tehnologije radi njihova partnerska kompanija Twelve, koja za sebe kaže da se bavi transformacijom ugljika za klimatski pozitivan svijet i budućnost bez fosilnih goriva. Ratno zrakoplovstvo s njima surađuje od 2020. godine, kada su pokrenuli pilot projekt i istraživanje nove metode pretvaranja CO2 u gorivo.
Ekološki neutralno gorivo
Prvi opipljivi rezultat te suradnje stigao je u kolovozu ove godine, kada je Twelve pokazao da je zaista u stanju iz zraka izdvojiti ugljikov dioksid i potom ga pretvoriti u sintetičko mlazno gorivo. Za sada postoje dokazi da proces funkcionira i u većim količinama, a prva faza istraživanja novog ugljično neutralnog goriva bit će dovršena u prosincu, za kada je obećano i detaljnije izvješće.
Trenutačno je poznato tek nekoliko detalja. Primjerice, osim ugljika dobivenog izdvajanjem CO2 iz zraka, u procesu se koristi tek voda (koju se također može dobiti iz vlage u zraku) te struja iz obnovljivih izvora.
Inicijalna testiranja su pokazala da su implikacije primjene ove tehnologije dalekosežne. Sustav je navodno vrlo iskoristiv, skalabilan, i omogućit će zaista stvaranje mlaznog goriva bilo gdje i bilo kada, na pouzdan način.
Dobrodošla inovacija
Vojne postrojbe, a tako i zrakoplovstvo, trebaju gorivo da bi funkcionirale. Logistički sustavi opskrbe gorivom obično su i prva meta napada, a samo u Afganistanu oko 30% američkih žrtava palo je u napadima na konvoje koji su prevozili vodu i gorivo. Ove se činjenice ističu kao argumenti zašto je bitno imati neovisan sustav generiranja goriva na bilo kojoj lokaciji, a Ratno zrakoplovstvo vidi tehnologiju dobivanja goriva iz zraka kao veliku priliku da se avijacija odvoji od tradicionalnih dobavnih lanaca.
Nakon što prva faza projekta bude dovršena, uslijedit će druga, u kojoj će se sintetičko mlazno gorivo za američke avione početi proizvoditi u većim količinama. Plan je da se platforma za proizvodnju poveća na način da može proizvoditi te količine, a opet da bude dovoljno agilna kako bi se mogla koristiti bilo gdje u svijetu. Odvajanje ratne avijacije od ovisnosti o tuđem gorivu ključan je i strateški korak, pogotovo ako će pritom biti smanjen u ugljični otisak – optimistični su iz Pentagona po ovom pitanju.