Rolls-Royce najavio turbogeneratore za povećanje doleta električnih zrakoplova

Jedan od glavnih problema koju električna avijacija mora riješiti jest kapacitet baterija za duže letove. Prije nego se to dogodi, Rolls-Royce ima ideju kako električnim letjelicama dati više autonomije

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 18. srpnja 2022. u 06:00

Elektrifikacija avijacije tek je uhvatila zamah. Koncepti potpuno električnih zrakoplova s baterijama ili vodikovim ćelijama polako dolaze na scenu, kao i veći broj električnih putničkih dronova, tj. letećih taksija za gradove budućnosti. No, gotovo sve ove letjelice imaju isti problem – nedostatak kapaciteta u baterijama za duži let i veći dolet. Ograničavajući faktor u vidu teških i glomaznih baterija premalenog kapaciteta problem je s kojim se žele suočiti u Rolls-Royceu, poznatom britanskom proizvođaču zrakoplovnih motora i srodnih tehnologija.

Struja iz održivog goriva ili vodika

Njihova ideja jest električne zrakoplove i eVTOL letjelice opremiti hibridnom tehnologijom, u čijem središtu je novi proizvod – turbogenerator za stvaranje električne energije u letu. Prikazani koncept, koji se tek razvija, predstavlja kompaktni, potpuno integrirani sustav generatora snage oko jednog megavata, namijenjen ugradnji u letjelice. Ideja je da on posluži kao dodatni izvor električne energije, koji bi ili izravno pogonio elektromotore ili punio baterije iz kojih se oni napajaju.

Turbogenerator bi, u skladu s politikom o gotovo nultim emisijama štetnih plinova, ispočetka za rad koristio potpuno održivo avionsko gorivo. U kasnijim iteracijama Rolls-Royce ga planira prilagoditi i za rad s vodikom kao energentom. "Ovaj je program razvoja vrlo uzbudljiv i dovest će nas korak bliže našem krajnjem cilju: dekarbonizaciji avijacije", kaže Olaf Otto, njihov direktor razvoja električnih rješenja.

Dekarbonizacija avijacije

Plan je razviti lagan, integriran i svestran generator koji će se moći ugrađivati u razne tipove letjelica. Planirani opseg snage bit će od 500 do 1.200 kW, u ovisnosti o potrebama. Turbogenerator će biti i certificiran kao dio avionske tehnologije pa će ga proizvođači zrakoplova ili dronova kao takvoga moći ugraditi u svoje letjelice.

Novi se proizvod razvija u pogonima u Njemačkoj, Mađarskoj i Norveškoj, a dijelom je financiran sredstvima njemačkog Ministarstva gospodarstva i klimatske akcije. Rolls-Royce ima cilj osigurati da su im svi novi proizvodi kompatibilni s neto nultim emisijama do 2030., a cijeli asortiman trebao bi biti ugljično neto neutralan do 2050. godine.