Rolls-Royce ugasio odjel za električne zrakoplove
Iako su u razvoj prototipa Spirit of Innovation uložili godine rada i pretvorili ga u najbrži električni zrakoplov na svijetu, od njega su odustali, a nakon neuspješne prodaje odjela on je potpuno ugašen
Britanski Rolls-Royce druga je europska kompanija koja je ove jeseni prestala s radom na električnim letjelicama. Prvo se nedavno bilo doznalo da je Njemački Lilium, koji je razvijao električne leteće multikoptere, prijavio bankrot, a sada i iz Rolls-Roycea dolazi potvrda o odustajanju od projekta letjelica pogonjenih električnom energijom. Ovoga rujna, naime, donesena je odluka o zaustavljanju projekta razvoja električnog zrakoplova Spirit of Innovation i s njime povezanih tehnologija.
Kraj za "Duha inovacija"
Odjel koji se time bavio posljednjih godina, pa čak i postigao rekorde za najbrži let na struju, još je od prošle godine pod znakom pitanja. Kad je došlo do smjene uprave, novo vodstvo britanske kompanije nije imalo viziju za nastavak rada na električnim tehnologijama pogona, pa je pokušalo prodati navedeni odjel. Kako u tome nije bilo uspjeha, odnosno nitko za preuzimanje nije bio zainteresiran, donesena je odluka o gašenju. Podružnica Rolls-Royce Electrical time prestaje sa svim aktivnostima u odjelu za "naprednu zračnu mobilnost", Advanced Air Mobility.
Osim električnog zrakoplova-rekordera Spirit of Innovation, isti je odjel razvijao i tehnologije koje su trebale poslužiti za izradu eVTOL letjelica, tj. električnih taksija. Početkom desetljeća najavljivalo se da će do sredine 2020-ih godina njihovi leteći taksiji s mogućnošću vertikalnog polijetanja i slijetanja poletjeti te posljedično otvoriti tržište vrijedno milijarde – no, umjesto toga, projekt je sada potpuno napušten.
Jednomotorni jednosjed Spirit of Innovation zaživio je 2021. godine, a nedugo zatim ostvario je i niz rekordnih letova, službeno potvrđenih početkom 2022. Tijekom pokusnih je letova ovaj zrakoplov postigao najvišu prosječnu brzinu na potezu dugom 3 kilometra, koja je iznosila 555,9 km/h, dok mu je prosjek na 15 kilometara bio 532,1 km/h, pa je time postao najbrži električni zrakoplov. Za vrijeme obaranja rekorda, najviša trenutna brzina Rolls-Royceovog zrakoplova iznosila je čak 623 km/h. Time je ista letjelica, doduše neslužbeno, postala i općenito najbrže vozilo na svijetu s isključivo električnim pogonom.
Ipak, svoju predanost dekarbonizaciji avioindustrije i dalje ističu kao jedan od primarnih ciljeva. Njihovi postojeći avionski motori već sad su kompatibilni sa 100% održivim avionskim gorivima (SAF), poslovanje će im do 2030. godine biti potpuno neto ugljično neutralno, a do tada će im i svi novi proizvodi biti kompatibilni s neto-nultim ciljevima industrije.