SeaSplat, moćan alat koji uklanja učinak vode pri podvodnom snimanju

Rezultat je 3D model podmorja u kojem se može virtualno roniti, a boje ostaju realistične i ne blijede kao na običnim podvodnim snimkama

Mladen Smrekar petak, 30. svibnja 2025. u 06:30
SeaSplat rekonstruira prave boje podvodne slike snimljene na Curacau. Izvorna fotografija je lijevo, a verzija s korigiranim bojama napravljena pomoću SeaSplata je desno 📷 Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar
SeaSplat rekonstruira prave boje podvodne slike snimljene na Curacau. Izvorna fotografija je lijevo, a verzija s korigiranim bojama napravljena pomoću SeaSplata je desno Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar

Problem podvodne fotografije je taj što voda iskrivljuje svjetlost: boje blijede, osobito crvena, a slike postaju plavičaste i mutne zbog raspršenja i apsorpcije svjetlosti. To otežava znanstvenicima praćenje zdravlja koraljnih grebena i drugih morskih ekosustava, jer se stvarne boje i detalji gube čim se udaljite od objekta snimanja. No, sad su istraživači MIT-a i Oceanografskog instituta Woods Hole razvili su inovativni alat SeaSplat koji omogućuje dosad najvjernije prikazivanje boja podvodnih scena.

Algoritam za svaku točku slike računa koliko su boje izobličene zbog vode, a zatim oduzima te efekte i rekonstruira izvorne, prave boje objekata, kao da vode nema 📷 Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar
Algoritam za svaku točku slike računa koliko su boje izobličene zbog vode, a zatim oduzima te efekte i rekonstruira izvorne, prave boje objekata, kao da vode nema Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar

SeaSplat kombinira naprednu računalnu tehniku "3D Gaussian Splatting" (3DGS) koja iz mnoštva fotografija stvara 3D model scene s fizički utemeljenim modelom širenja svjetlosti u vodi. Algoritam za svaku točku slike računa koliko su boje izobličene zbog vode, a zatim oduzima te efekte i rekonstruira izvorne, prave boje objekata, kao da vode nema. Rezultat je 3D model podmorja u kojem znanstvenici mogu virtualno roniti, gledati detalje iz bilo kojeg kuta i s bilo koje udaljenosti, a boje ostaju realistične i ne blijede kao na običnim podvodnim snimkama.

SeaSplat stvara slike podvodnog prizora u pravim bojama, kakve je snimio podvodni robot MIT-ovog tima. Izvorna fotografija je lijevo, a verzija s korigiranom bojom napravljena pomoću SeaSplata je desno 📷 Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar
SeaSplat stvara slike podvodnog prizora u pravim bojama, kakve je snimio podvodni robot MIT-ovog tima. Izvorna fotografija je lijevo, a verzija s korigiranom bojom napravljena pomoću SeaSplata je desno Daniel Yang, John J. Leonard i Yogesh Girdhar

Nova metoda, opisana u radu koji objavljuje arXiv, već je primijenjena na slike s dna mora snimljene u Karipskom i Crvenom te Tihom oceanu, a pokazala se znatno boljom od dosadašnjih tehnika. SeaSplat bi, kažu, mogao postati ključan alat za praćenje koraljnog izbjeljivanja i bioraznolikosti, jer omogućava precizniju procjenu stanja morskih ekosustava. Zasad je potreban snažan računalni sustav koji bi ga pokrenuo, ali njegovi tvorci vjeruju da će ga uskoro moći koristiti na podvodnim robotima.