SeaSplat, moćan alat koji uklanja učinak vode pri podvodnom snimanju
Rezultat je 3D model podmorja u kojem se može virtualno roniti, a boje ostaju realistične i ne blijede kao na običnim podvodnim snimkama

Problem podvodne fotografije je taj što voda iskrivljuje svjetlost: boje blijede, osobito crvena, a slike postaju plavičaste i mutne zbog raspršenja i apsorpcije svjetlosti. To otežava znanstvenicima praćenje zdravlja koraljnih grebena i drugih morskih ekosustava, jer se stvarne boje i detalji gube čim se udaljite od objekta snimanja. No, sad su istraživači MIT-a i Oceanografskog instituta Woods Hole razvili su inovativni alat SeaSplat koji omogućuje dosad najvjernije prikazivanje boja podvodnih scena.
SeaSplat kombinira naprednu računalnu tehniku "3D Gaussian Splatting" (3DGS) koja iz mnoštva fotografija stvara 3D model scene s fizički utemeljenim modelom širenja svjetlosti u vodi. Algoritam za svaku točku slike računa koliko su boje izobličene zbog vode, a zatim oduzima te efekte i rekonstruira izvorne, prave boje objekata, kao da vode nema. Rezultat je 3D model podmorja u kojem znanstvenici mogu virtualno roniti, gledati detalje iz bilo kojeg kuta i s bilo koje udaljenosti, a boje ostaju realistične i ne blijede kao na običnim podvodnim snimkama.
Nova metoda, opisana u radu koji objavljuje arXiv, već je primijenjena na slike s dna mora snimljene u Karipskom i Crvenom te Tihom oceanu, a pokazala se znatno boljom od dosadašnjih tehnika. SeaSplat bi, kažu, mogao postati ključan alat za praćenje koraljnog izbjeljivanja i bioraznolikosti, jer omogućava precizniju procjenu stanja morskih ekosustava. Zasad je potreban snažan računalni sustav koji bi ga pokrenuo, ali njegovi tvorci vjeruju da će ga uskoro moći koristiti na podvodnim robotima.