Testira se elektromotor za avione snage čak 2 megavata

Najsnažniji elektromotor ikada izrađen u avioindustriji djelo je američke kompanije Wright Electric, koja planira čak deset ovakvih motora ugraditi na svoj prvi električni zrakoplov Wright 1

Sandro Vrbanus nedjelja, 12. rujna 2021. u 14:40

Američka kompanija Wright Electric razvija komercijalne zrakoplove pogonjene električnom energijom, što je trend koji je posljednjih godina zahvatio ovu industriju. U siječnju prošle su godine počeli s razvojem elektromotora snage jednog megavata, namijenjenoga uskotrupnim putničkim avionima. U svibnju ove godine najavili su testiranje dvostruko jačeg motora, snage 2 MW, zasnovanoga na njihovoj vlastitoj inverterskoj tehnologiji.

Ovaj elektromotor osnova je budućnosti električnog avioprijevoza kako ga vide u Wright Electricu, a iz kompanije najavljuju da će njihov prvi električni putnički zrakoplov, Wright 1, imati čak deset takvih motora. To će mu dati snagu usporedivu s Airbusom A320, dok bi dva motora ove snage mogla pogoniti manji zrakoplov za 50-ak putnika, usporediv s modelom ATR-42.

Pogon za prvu generaciju e-Zrakoplova

2-megavatni elektromotor koji najavljuje Wright Electric predstavlja dvostruko poboljšanje kad je riječ o ukupnoj snazi, ali i kad se gleda specifična snaga. On, naime, nudi 10 kW po kilogramu, što je usporedivo s tubofan motorima Boeinga 777. Plan je da isti koncept električnog avionskog motora bude skalabilan, odnosno da se na istom principu mogu proizvesti motori snage od 500 kW do 4 MW.

Glavni izazov kod izrade ovako velikih i moćnih avionskih motora na električni pogon jest dobiti što veću snagu iz što manje mase, u motoru koji je sposoban isporučivati tu snagu na velikim visinama leta. Kompanija najavljuje da će uskoro javno prikazati svoj proizvod, spreman za testiranje u letu. O drugim detaljima za sada ne govore.

Koncept Wright 1
Koncept Wright 1

Zrakoplov Wright 1 trebao bi imati kapacitet od 180 putnika, doseg s jednim punjenjem od gotovo 1.300 kilometara, a trebao bi biti 20% tiši i 20% troškovno efikasniji od usporedivog putničkog mlažnjaka. K tome, dičio bi se prijevozom bez emisija stakleničkih plinova, što je jedan od ciljeva svjetske avioindustrije. Wright Electric najavljuje da će putnike njime prevoziti do 2030. godine, primarno na regionalnim rutama unutar SAD-a.

Rad Wright Electrica financijski potpomažu NASA, američko Ministarstvo energetike, Američka vojska i Ratno zrakoplovstvo SAD-a.