Kineski brod osumnjičen za sabotažu podmorskih kabela u Baltičkom moru
Kineski teretni brod Yi Peng 3 nalazi se u središtu međunarodne istrage o mogućoj sabotaži dvaju ključnih podmorskih komunikacijskih kabela u Baltičkom moru, što je izazvalo napetosti između Kine, Rusije i europskih država
Incident se dogodio 17. i 18. studenog 2024. godine kada su prekinuta dva podmorska optička kabela u razdoblju od 24 sata, o čemu smo već pisali. Prvi kabel povezivao je Švedsku i Litvu, dok je drugi povezivao Finsku i Njemačku. Oštećenje je poremetilo važnu komunikacijsku infrastrukturu između ovih članica NATO-a.
Povlačenje sidra presjeklo kabel
Europski istražitelji identificirali su Yi Peng 3, brod dug 225 metara u vlasništvu tvrtke Ningbo Yipeng Shipping, kao glavnog osumnjičenika. Brod je isplovio iz ruske luke Ust-Luga 15. studenog. Satelitski podaci i informacije o praćenju plovila pokazuju da se Yi Peng 3 nalazio u blizini oba oštećena kabela u vrijeme incidenata.
Istražitelji su utvrdili da je brod spustio sidro, ali nastavio plovidbu u švedskim vodama 17. studenog oko 21 sat po lokalnom vremenu. Prema riječima dvoje ljudi upoznatih s istragom, povlačenje sidra presjeklo je prvi kabel između Švedske i Litve nedugo nakon toga piše Wall Street Journal.
Sustavu automatske identifikacije bio isključen
Tijekom tog vremena brodski transponder, koji bilježi njegova kretanja u takozvanom Sustavu automatske identifikacije, bio je isključen u onome što se u pomorskom žargonu naziva "incident tmine". Prema satelitskim i drugim podacima koje su pregledali istražitelji, brod je nastavio plovidbu iako je povlačenje sidra značajno smanjilo njegovu brzinu.
Istražitelji navode da je oko 3 sata sljedećeg dana, nakon što je prešao oko 178 kilometara, Yi Peng 3 presjekao drugi kabel između Njemačke i Finske. Nedugo zatim, brod je počeo ploviti cik-cak putanjom, podigao sidro i nastavio plovidbu. Danski ratni brodovi tada su krenuli u potjeru i presretanje Yi Peng 3, naposljetku ga prisiljavajući da se usidri u tjesnacu Kattegat, koji povezuje Baltičko i Sjeverno more. Kako navodi WSJ, citirajući neimenovane izvore, pregled brodskog sidra i trupa pokazao je oštećenja koja odgovaraju povlačenju sidra i presijecanju kabela.
"Vjerojatnost slučajnog povlačenja minimalna"
"S obzirom na blage vremenske uvjete i upravljivu visinu valova, vjerojatnost slučajnog povlačenja sidra čini se minimalnom", navodi se u analizi koju je za The Wall Street Journal pripremio Kpler, analitička tvrtka koja pruža podatke o međunarodnom pomorskom prometu u stvarnom vremenu. Njemački ministar obrane Boris Pistorius izrazio je sumnju u mogućnost slučajnog oštećenja, navodeći da nitko ne vjeruje da su kabeli slučajno prerezani. Drugi europski dužnosnici također vide incident kao potencijalni čin hibridnog ratovanja.
Peking ne komentira, Rusija demantira
Kinesko Ministarstvo vanjskih poslova izjavilo je da Peking podržava suradnju s drugim zemljama u osiguravanju sigurnosti međunarodnih podmorskih kabela, no nije dalo konkretne komentare o slučaju Yi Peng 3.
"Ovo su apsurdne, neutemeljene optužbe", izjavila je kremlјska služba za medije za Journal. Služba za medije također je navela da su isti zapadni dužnosnici koji sada optužuju Rusiju šutjeli kada je Ukrajina raznijela plinovode Sjeverni tok, referirajući se na sabotažu plinovoda za transport ruskog plina u Europu iz 2022. godine.
NATO ne mogu prisiliti brod u luku
Yi Peng 3 trenutno je usidren u međunarodnim vodama između Švedske i Danske, okružen NATO-vim pomorskim snagama. Danske, švedske i njemačke vlasti pomno prate brod, dok su u tijeku pregovori o pristupu plovilu i ispitivanju posade. Prema međunarodnom pomorskom pravu, NATO-vi brodovi ne mogu prisiliti Yi Peng 3 da uplovi u jednu od njihovih luka. Švedske i njemačke vlasti pregovaraju s vlasnikom broda kako bi dobili pristup plovilu i ispitali njegovu posadu.