Nezamislivo postalo stvarnost: kineski televizori preuzeli japansko tržište
Prvi put u povijesti kineski proizvođači televizora, predvođeni brendovima Hisense i TCL, zauzeli su više od polovice japanskog tržišta televizora, minimalanim postototkom prevage, ali velikom simbolikom. Potučeni su tako Sony i Panasonic, nekadašnji neprikosnoveni vladari domaćeg terena

Dok svijet prati širenje kineske industrije električnih vozila i geopolitičke ambicije, jedna druga, tiša gospodarska revolucija odvija se na neočekivanom području - u svijetu potrošačke elektronike i to još najneočekivanijem terenu: Japanu. Ako je išta povezano s japanskom elektronikom, osim kamera tu su televizori.
TVS Regza, koja je dio Hisense grupe, zauzela je prvo mjesto s 25,4% tržišnog udjela. Hisenseov vlastiti brend nalazi se na trećem mjestu s 15,7% udjela. TCL je dospio na četvrto mjesto s 9,7% udjela, prestigavši tako poznate japanske proizvođače Sony i Panasonic. jedino se još relativno dobro drži Sharp, ali ukupni postotak kineskih televizora na japanskom tržištu prelazi 50%, malom prevagom ali velikom simbolikom.
Rat cijenama
Kineski brendovi su preplavili Japan pristupačnim televizorima, nudeći cijene i do 50% niže od japanskih konkurenata. Hisenseov LCD televizor od 55 inča košta manje od 100.000 jena (oko 600 eura), što je upola jeftinije od Panasonicovog modela od 200.000 jena. Kineski proizvođači uspjeli su sniziti troškove proizvodnje tako što naručuju velike količine dijelova, poput u ovom slučaju zaslona. Budući da proizvode u velikim serijama, mogu ponuditi niže cijene od konkurencije. Prema riječima BCN-ovog analitičara Eijija Morija, japanski potrošači opterećeni inflacijom i povećanjem troškova života, posebno mlađe generacije, sve više cijene dobar omjer cijene i kvalitete umjesto vjernosti brendu.
Od jeftinih do premium modela
Isprva poznati samo po jeftinim televizorima, kineski brendovi sada ulaze i na japansko premium tržište. Hisenseovi mini-LED televizori i Xiaomijevi modeli prilagođeni gamingu pokazuju ulazak u skupinu tehnološki naprednih proizvoda, a time i cjenovno visoku kategoriju. Ovo je tipičan pristup kineskih tvrtki: prvo ponude jeftinije proizvode kako bi privukli kupce, a kad steknu dovoljno kupaca, počnu razvijati i skuplje, naprednije modele. Ima u tome ironije jer se tako probila japanska auto industrija.
Japanske tvrtke, koje su nekad bile poznate po najboljoj elektronici na tržištu, sada moraju naći nove načine kako ostati konkurentne. Sonyjevi televizori s umjetnom inteligencijom, razvijeni u suradnji s Amazonom, i Panasonicovi što prate što se gleda pa predlažu emisije i filmove pokazuju da se okreću prema specifičnim kategorijama i prešutno priznajući da ne mogu konkurirati samo cijenom u niskim cjenovnim kategorijama.
Mladi Japanci ne odbijaju "Made in China"
Uspjeh kineskih televizora u Japanu također pokazuje neke demografske promjene u Japanu. Mlađi potrošači, odrasli su u doba kineske tehnološke sveprisutnosti, od TikToka do kineskih pametnih telefona, nemaju predrasude prema oznaci "Made in China" kao stariji Japanci. Za njih su kineski brendovi nešto sasvim obično.
Ovaj preokret nije samo običan pomak na tržištu, on simbolično označava kraj japanske ere kao neprikosnovenog "kraljevstva televizora" i svjedoči o nezaustavljivom usponu kineske industrije. Simbolika je više nego jasna jer poruka o dominaciji kineske elektronske industrije dolazi osvajanjem najveće dosad utvrde, Japana.
Tržište televizora kao upozorenje
Za Japan, gubitak prevlasti na tržištu televizora mora da je bolan jer osim što podsjeća na godine slave, također govori da čak ni tradicionalna središta industrije kao Japan nisu otporna na proračunatu, državno potpomognutu kinesku industriju. Dok svijet prati kinesku proizvodnju električnih vozila, tržište televizora služi i kao upozorenje: kada Kina odluči osvojiti neki sektor, igra na duge staze i nijedna zemlja, pa ni nekadašnji kraljevi potrošačke elektronike, nije imuna. Pitanje je može li ne samo japansko okretanje umjetnoj inteligenciji i specifičnim inovacijama vratiti relevantnost ili je ovo početak šireg povlačenja pred nezaustavljivim kineskim usponom.