Bivši inženjeri SpaceX-a pokušat će donijeti revoluciju u željeznički promet

Startup Parallel Systems osnovali su nekadašnji inženjeri Muskove svemirske kompanije, a bave se autonomnim elektrificiranim željezničkim prijevozom tereta

Sandro Vrbanus nedjelja, 23. siječnja 2022. u 06:00

Budućnost prijevoza tereta je autonomna, i na tračnicama – smatraju tako ljudi koji stoje iza američkog startupa Parallel Systems. Oni nisu bilo tko, već nekolicina bivših inženjera Muskove svemirske kompanije SpaceX, koja je pokrenula ovu kompaniju s idejom da potpuno transformira željeznički prijevoz. Za svoj su projekt već prikupili 50 milijuna dolara investicijskog kapitala i nedavno su javno predstavili svoje planove, razvijane daleko od očiju javnosti.

Modularno i efikasno

Osnova njihove ideje jest maleno autonomno električno pružno vozilo, kojih se više može povezati u kompoziciju ili konvoj, a služila bi primarno za prijevoz teretnih kontejnera. Na taj bi se način dobio fleksibilniji i automatizirani način transporta tereta prugom, dok se kao glavnu prednost nad vlakovima ističe upravo fleksibilnost – kontejnere je moguće prevoziti jedan po jedan ili pak u većim kompozicijama, pri čemu svaki može imati drugačije polazište i odredište.

Kako bi ostvarili svoju viziju, planiraju iskoristiti činjenicu da je prijevoz prugom i do četiri puta energetski učinkovitiji od onoga cestom, ako se kontejner prevozi tegljačem. Kako i kamioni i tegljači polako prelaze na struju, tako i željeznica mora pratiti ovaj trend, smatra ekipa ovog startupa.

Svaki njihov modul ima nosivost od oko 58 tona. Doseg s jednim punjenjem baterije trebao bi iznositi oko 800 kilometara, a baterije bi trebalo biti moguće napuniti u samo sat vremena. Parallel Systems za sada ima funkcionalni prototip koji testiraju na relacijama dužine do 80 kilometara.

Svojim izumom žele iskoristiti činjenicu da SAD imaju najrašireniju željezničku mrežu u svijetu, uz koju je vezana velika industrija transporta. Svoju priliku vide u elektrifikaciji prijevoza, samim time i smanjenju ekološkog utjecaja ove industrije, kao i u činjenici da industrija cestovnog prijevoza muku muči s nedostatkom vozača. Prebacivanje prijevoza s ceste na prugu, uz njegovu automatizaciju, trebala bi, prema njima, biti dobitna kombinacija.