Brodovi se vraćaju vjetru: zaplovili su teretni brod i tanker s čvrstim jedrima

Čvrsta jedra postavljena na komercijalne teretne brodove mogu im smanjiti potrošnju energije za do 10%, a zahvaljujući naprednim materijalima i tehnologijama njima se upravlja automatski

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 31. listopada 2022. u 06:00

Vjetar je bio pogonsko sredstvo koje je stoljećima nosilo jedrenjake svjetskim morima, no pojava pouzdanijih i snažnijih pogona izgurala ga je iz komercijalne pomorske industrije. Ipak, nova tehnološka rješenja pokazuju kako taj obnovljivi izvor energije nije zaboravljen zauvijek. Zaplovio je, naime, prvi na svijetu brod za rasuti teret, pogonjen čvrstim jedrom i novom tehnologijom nazvanom Wind Challenger.

Brod Shofu Maru dug je 235 metara, u vlasništvu je japanske kompanije Mitsui O.S.K. Lines, a u pogon je pušten ranije ovoga mjeseca. Prije nekoliko je dana obavio i svoju prvu službenu komercijalnu plovidbu stigavši u luku u australskom Newcastleu. Ovo nije jedini takav brod trenutačno u pogonu. Otprilike u isto vrijeme porinut je i supertanker New Aden, izgrađen u Kini, koji također koristi tehnologiju čvrstog jedra za pogon.

"Izazivač vjetra"

O kakvoj je, dakle, tehnologiji riječ? Jedro tipa Wind Challenger teleskopska je struktura, koja se može produljiti do 55 metara u visinu, a brodu omogućava uštedu do oko 5% goriva, te isto toliko smanjenje emisija stakleničkih plinova. Osnova mu je ovalni cilindar, baze široke 15 metara, a sastoji se od četiri takva cilindra, načinjena od vlaknima ojačane plastične mase. Kao takav, lako može mijenjati položaj i aktivnu površinu, do najviše 1.200 m2 po jedru, prilagođavajući se vjetru. Napredni materijali osiguravaju i trajnost u uvjetima na moru te otpornost na koroziju.

Na brod Shofu Maru postavljeno je jedno jedro, a na tanker New Aden čak četiri komada, iako nešto drugačije konstrukcije. Za potonji sustav najavljuje se ušteda na gorivu od gotovo 10%. Jedrima se u svim slučajevima upravlja naprednim sustavima, koji prate uvjete na moru, vjetar, navigacijske podatke te optimiziraju efikasnost jedara. Brodovi i dalje u osnovi plove na dizelsko gorivo, a jedra im tek "pomažu" – tako da je ovdje riječ o svojevrsnom hibridnom pogonskom sustavu.

Teleskopsko čvrsto jedro
Teleskopsko čvrsto jedro

Kineski Mitsui O.S.K. Lines najavljuje kako će nastaviti s izgradnjom ovih modernih teretnih "jedrenjaka", primarno namijenjenih (pomalo ironično) prijevozu ugljena ili drvenih peleta. Rade i na tehnologiji rotirajućih jedara, pa procjenjuju kako bi ugradnja i jednog i drugog sustava mogla klasičnim teretnim brodovima smanjiti potrošnju dizelskog goriva za do 20%.