Japanski prijedlog o budućnosti logistike: Automatske trake za robu uz ili ispod autoputeva

Panel stručnjaka japanskog Ministarstva za zemljište, infrastrukturu, promet i turizam predložio je revolucionarno rješenje za sve veće logističke izazove zemlje: automatizirani transport robe uz postojeće autoceste, bilo na srednjim trakama ili kroz podzemne tunele

Ivan Podnar nedjelja, 30. lipnja 2024. u 06:00
National  ruta 17 u Saitama Prefekturi 📷 Foto:  妖精書士 , Wikipedia
National ruta 17 u Saitama Prefekturi Foto: 妖精書士 , Wikipedia

Rasprave o ovom novom sustavu započele su u veljači ove godine. Nacrt, objavljen ovaj tjedan, otkriva ambiciozni cilj ministarstva: dovršiti prvu poveznicu između Tokija i Osake, dva najvažnija gospodarska centra Japana, do 2034. godine.

Spojiti 45 milijuna ljudi

Tokio, glavni grad Japana, ima oko 37 milijuna stanovnika u širem gradskom području, dok Osaka, s populacijom od preko 8 milijuna, predstavlja srce ekonomije zapadnog Japana. Ove metropole, udaljene oko 400 kilometara, 5 do 6 sati vožnje automobilom, ili samo dva i pol sata super brzim Shinkansen vlakovima, privlače velike tvrtke i poslovne ljude, a također su i glavne pomorske luke, što ih čini idealnim lokacijama za projekt automatiziranih logističkih veza.

Poticaj za ovaj projekt leži u eksploziji online kupovine. Broj isporuka malih paketa se udvostručio u posljednjih 30 godina, opterećujući postojeću logističku mrežu. Predviđa se da do 2030. čak 30 posto paketa možda neće biti isporučeno zbog kritičnog nedostatka radne snage i zastarjele tehnologije.

Troškovi: 25 milijardi eura

Panel procjenjuje da bi automatizirane logističke autoceste mogle podnijeti volumen tereta ekvivalentan do 25.000 vozila dnevno. Sustav bi koristio palete za prijevoz do tone manje robe,  uglavnom paketa koji se šalju kroz poštu ali mogao bi se proširiti i na druge robe, poput poljoprivrednih proizvoda, potrepština za svakodnevnicu i čak morskih proizvoda.

Odlična ideja je ali nije to lako sprovesti u zbilju, nigdje u svijetu pa čak ni u tako razvijenoj zemlji. Najveći izazov su troškovi. Izgradnja podzemnih tunela je posebno skupa i u Japanu. Procjenjuje se da bi izgradnja sustava koji spaja Tokio i Osaku mogla koštati 25 milijardi eura.