San Francisco uvodi prvi svjetski trajekt na vodik s nultom emisijom
San Francisco je grad prepun Tesli i svih mogućih marki automobila s nultom emisijom. Sada postaje pionir u održivom pomorskom prijevozu s pokretanjem Sea Changea, prvog “potpuni čistog” trajekta na vodik, koji kreće za par dana
Katamaran dužine 70 metara s kapacitetom za 75 putnik, znakovitog imena, Sea Change ima pogonski sustav s 360 kW PEM gorivim ćelijama, 100 kWh litij-ionsku bateriju i električni pogonski motor od 600 kW. Brod može postići brzine do 15 čvorova, a standardni radni opseg mu je od 8 do 12 čvorova.
Jedini nusprodukt trajekta je vodena para, koja se pretvara u vodu pa je putnici mogu piti za vrijeme vožnje, i toplina, kojom se djelomično griju prostorije kad zahladi. Time se može okarakterizirati kao brod s pravom nultom emisijom.
Besplatna vožnja
Od 19. srpnja, putnici će moći besplatno isprobati ovu ekološku kratku trajektnu rutu između Pristaništa 41 blizu Fisherman's Wharfa i San Francisco Ferry Terminala kao dio šestomjesečnog pilot programa. S dometom od 300 nautičkih milja i mogućnosti rada 16 sati prije punjenja goriva, Sea Change pokazuje potencijal za promet na kratkim morskim rutama.
Projekt je rezultat zajedničkog projekta koji predvodi kompanija SWITCH Maritime, financira se ulaganjem privatnog kapiatala i grantom od 3 milijuna dolara kalifornijske Agencija za zračne resurse. Brodogradilišta Bay Ship & Yacht iz Alamede, Kalifornija i All American Marine iz Bellinghama, Washington surađivale su na izgradnji plovila. Ključni suradnici su Zero Emission Industries, BAE Systems, Cummins i Sandia National Laboratories.
Sea Change, kao ideja i tehnički izvedeni koncept nije nov, ali njegova uspješna implementacija otvara put ostvarenju kalifornijskog uvođenja trajekata s nultom emisijom i postavlja primjer za buduće brodove na pogon vodikom koji bi se koristili u javnom prijevozu. Očekuje se da će Sea Change inspirirati slične projekte diljem svijeta.
Duga povijest brodova na alternativni pogon
Godine 2000, u lipnju, na Rajni u blizu Bonna u Njemačkoj predstavljen je Hydra, čamac na vodik za 22 osobe, pokretan električnim motorom koji dobiva električnu energiju iz gorive ćelije. Potom je 2005 godine razvijen je Tip 212A, klasa njemačkih podmornica na dizelski pogon i poseban sustav koji im omogućava tiho plovljenje pod vodom uz pomoć vodika. Zahvaljujući ovom sustavu, podmornice mogu ostati pod vodom tjednima uz minimalnu toplinu i zvuk.
Navodno je pred dvadeset godine Bill Gates naručio superjahtu na vodikov pogon, ali je informacija kasnije opovrgnuta. Pred dvije godine brod za servisiranje vjetroturbina u Nizozemskoj koristi vodik kao gorivo. Prošle godine u Kini krenuo u promet brod na vodikov pogon snage 500 kW.
Od prošle godine trajekt MF Hydra za 80 automobila plovi Norveškom, koristi 4 tone tekućeg vodika, dvije gorive ćelije od 200 kW, bateriju od 1,36—1,5 MWh i dva dizel generatora od 440 kW. Spremnici vodika od 80 kubičnih metara i gorive ćelije nalaze se na vrhu trajekta. Od 2022. plovio je kao dizel-hibrid, a od početka 2023. kao vodikov hibrid.