U Britaniji planiraju "zračnu autocestu" za dronove

Britanski konzorcij ima ideju stvoriti poseban, strogo nadzirani i regulirani, zračni koridor za brz, siguran i isplativ prijevoz bespilotnim letjelicama

Sandro Vrbanus subota, 26. ožujka 2022. u 19:50

Prijevoz tereta, dostava paketa, pa potom i prijevoz ljudi pomoću bespilotnih letjelica, nešto je čemu mnoge kompanije teže, ali se do sada pokazalo izazovnijim nego su to mnogi očekivali. Uđe li u ovaj posao više kompanija, počne li nebom iznad gradova letjeti stotine i tisuće dronova, bit će potrebno regulirati promet, održavati separaciju među njima, izbjegavati bliske susrete i općenito regulirati taj oblik zračnog prometa – s čime se još nitko nije ozbiljno uhvatio ukoštac, sve do sada.

Projekt Skyway

Britanski konzorcij, predvođen softverskom tvrtkom Altitude Angel, predstavio je ideju stvaranja najveće i najduže mreže zračnih koridora namijenjenih isključivo za regulirano letenje bespilotnih letjelica. Njihova ideja trebala bi s ostvarivanjem započeti u središnjoj Engleskoj, gdje će isprva ovom "superautocestom" za dronove, dugom oko 265 kilometara, biti povezani zračni prostori Readinga, Oxforda, Milton Keynesa, Cambridgea, Coventryja i Rugbyja.

Ako se ideja pokaže ostvarivom, a konzorcij dobije sve potrebne dozvole, plan je proširiti koridore sve do Southamptona na južnoj te Ipswicha na istočnoj britanskoj obali. Krajnji cilj projekta Skyway jest stvoriti okruženje u kojem razne kompanije mogu razvijati svoje komercijalne usluge zračnog prijevoza dronovima među gradovima.

Mreža zračnih koridora za dronove bila bi nadzirana i regulirana, pokrivala bi visine leta do tisuću stopa (300 m), a proces detekcije i izbjegavanja sudara među letjelicama bio bi automatiziran. Unutar ovog bi koridora svaki operater dronova mogao slati letjelice izvan vidnog kruga svojeg pilota, a jedini preduvjet bio bi zadovoljiti određene tehničke zahtjeve za integraciju u mrežu. Ono što je bitno, jest da uključivanje u ovaj regulirani sustav ne bi zahtijevalo nikakav dodatni hardver na dronovima.

Upravljanje prometom, kontrola leta, izdavanje dozvola, izbjegavanje sudara i sve ostale funkcije regulacije ovog koridora bile bi centralizirane, a njima bi se rukovodilo iz jednog operativnog središta. Pokaže li se ideja uspješnom, otvorit će se prilika i ostalim britanskim gradovima da jednostavno, brzo i jeftino licenciraju tehnologiju i uključe se u mrežu zračnih koridora.

"Ovo je najambiciozniji transportni projekt predložen u našoj zemlji još od pojave željezničke mreže u 18. stoljeću", uvjeren je Richard Parker, osnivač kompanije Altitude Angel.