Američka Savezna uprava za letenje napušta Windowse 95 i flopije…

Ako ste mislili da na poslu ili doma radite na starom hardveru i softveru, neka vas utješi primjer američke Savezne uprave za letenje koja je dobila odobrenje da napusti Windowse 95 koje (još uvijek) koriste za kontrolu zračnog prometa u SAD-u

Drago Galić utorak, 10. lipnja 2025. u 15:42

Prema pisanju Tom's Hardwarea, američka Savezna uprava za letenje (FAA) namjerava nadograditi svoj sustav kontrole leta za rad u 21. stoljeću. Za početak – napuštaju Windowse 95 i flopije koje sada (još uvijek) koriste. Kao što vidimo, FAA je pristalica mota „Ne popravljaj ako radi“, dovedenog do krajnjih granica.

Prema vršitelju dužnosti administratora Savezne uprave pred kongresnim Odborom za nabavke (Appropriations Committee) “… ideja je zamijeniti trenutni sustav onim bez flopi-diskova ili papirnih traka“. (Ambiciozno, futuristički, ali možda prođe…)

Zrakoplovna industrija stvorila je koaliciju koja traži modernizaciju kontrole letenja pod nazivom Modern Skies. Unatoč tome što je zastarjelost vjerojatno spasila sustave od katastrofalnog CrowdStrikea koji je imao masivan globalni utjecaj, njihova dob predstavlja veliki rizik za kritičnu infrastrukturu zemlje, pri čemu sama FAA kaže da je trenutno stanje njezina hardvera neodrživo.

Nadogradnja ovakvih kritičnih sustava, naravno, nije jednostavna. Prije svega, neki sustavi se nikad ne mogu isključiti jer je to ključno za sigurnost. Osim toga, nadogradnje ove kritične infrastrukture trebaju biti otporne na hakiranje i druge ranjivosti.

Problem sa starim sustavima kao ovaj koji koristi američka Savezna uprava za letenje je da su zapravo izuzetno skupi za korištenje jer se neprestance mora ulagati u njihovo održavanje, a dijelova i opreme za njih je sve manje.

Ministarstvo prometa, pak, ima za cilj završiti projekt u roku od četiri godine, ali stručnjaci kažu da je ovaj vremenski okvir nerealan – zamjena Windowsa 95 i flopi-diskova mogla bi se bez problema otegnuti i u čitave 2030-te…

Usput, za sada nema niti okvirne procjene koliko bi modernizacija mogla koštati (i koliko će se tunela morati prebojati).