Antitrustovske optužbe protiv proizvođača pametnih telefona u Indiji

U posljednjih nekoliko godina borba protiv monopolističkih praksi i očuvanje zdrave tržišne konkurencije postali su globalni prioritet. Sve više zemalja diljem svijeta prepoznaje važnost antitrustovskog zakonodavstva

Ivan Podnar ponedjeljak, 16. rujna 2024. u 17:39
📷 Aditya Garikapati, Unsplash
Aditya Garikapati, Unsplash

Trend borbe protiv monopolističkih kompanija proširio se i na Indiju, gdje regulatorna tijela pomno ispituju prakse velikih tehnoloških kompanija i proizvođača pametnih telefona.

Naudili malim dućanima

Indijska Komisija za tržišno natjecanje (Competition Commission of India - CCI) pokrenula je opsežnu istragu protiv proizvođača pametnih telefona, uključujući Samsung i Xiaomi, te protiv tvrtki Amazon i Flipkart. Optužbe se odnose na navodne antikonkurencijske prakse koje bi mogle narušiti ravnotežu na indijskom tržištu pametnih telefona i e-trgovine te značajno nauditi malim trgovinama.

2.700 stranica optužbi

Prema izvještajima CCI-ja, koji se protežu na više od 2.700 stranica, indijske podružnice Samsunga, Xiaomija, Motorole, Realmea, OnePlusa, Vivoa i Lenova sudjelovale su u ekskluzivnim lansiranjima proizvoda u suradnji s Amazonom i Flipkartom. Ova praksa, tvrdi regulator, šteti manjim prodavačima na ovim platformama i stavlja u nepovoljan položaj tradicionalne trgovce koji nove modele telefona dobivaju znatno kasnije.

📷  Ibrahim Rifath/Unsplash
Ibrahim Rifath/Unsplash

Samsung i Xiaomi zajedno drže gotovo 36% indijskog tržišta pametnih telefona, dok Vivo drži dodatnih 19%. Pomak prema online prodaji bio je dramatičan, s 50% prodaje telefona koja se odvija online u 2023. godini, u usporedbi sa samo 14,5% u 2013. godini.

Optužbe CCI-ja također sugeriraju da su Amazon i Flipkart prekršili lokalne zakone o tržišnom natjecanju dajući prednost odabranim prodavačima, prioritizirajući određene ponude i nudeći značajne popuste na proizvode. Navodno su obje tvrtke koristile strana ulaganja kako bi pružile subvencionirane cijene za usluge poput skladištenja i marketinga odabranoj skupini prodavača, dodatno narušavajući konkurentsku ravnotežu.

Zbog velikih zatvoreno tisuća malih trgovina

Monopolističke prakse imale su značajan utjecaj na manje trgovce u Indiji. Tradicionalne trgovine suočile su se s nizom poteškoća zbog ekskluzivnih online lansiranja i agresivnih strategija popusta platformi za online trgovinu. Fizičke trgovine primale su nove modele mobilnih telefona znatno kasnije, što ih je stavljalo u nepovoljan položaj na tržištu. Prema Konfederaciji svih indijskih trgovaca (CAIT), ove prakse prisilile su desetke tisuća malih trgovina na zatvaranje.

Očekuje se da će CCI u narednim tjednima razmotriti prigovore Amazona, Flipkarta, udruženja trgovaca i proizvođača pametnih telefona. Kako se istraga razvija, ishod bi mogao imati dalekosežne posljedice za e-trgovine u Indiji, jednom od najvećih i najbrže rastućih svjetskih tržišta.