Obnovili najstarije analogno računalo i otkrili kako su stari Grci računali položaje planeta

Istraživači su odgonetnuli dio nepoznanica vezanih uz drevni astronomski kalkulator, Mehanizam iz Antikitere, mehanički uređaj s ručnim pogonom koji se koristio za predviđanje astronomskih događaja

Mladen Smrekar nedjelja, 14. ožujka 2021. u 13:05

Mnogima poznat kao prvo analogno računalo na svijetu, Mehanizam iz Antikitere najsloženija je preživjela tehnička naprava drevnog svijeta. Uređaj star više od 2000 godina stari su Grci koristili kako bi predvidjeli položaj Sunca, Mjeseca i planeta, ali i pomrčine Mjeseca i Sunca.

Mehanizam koji izaziva kontroverze

Multidisciplinarni istraživački tim Sveučilišnog koledža u Londonu (UCL) sastavio je prikaz Kozmosa unutar složenog zupčastog sustava na prednjoj strani mehanizma. Ovaj model podudara se sa svim fizičkim dokazima i opisima ugraviranim na samom mehanizmu.

Mehanizam izaziva kontroverze otkako su ga ronioci izvukli iz olupine potopljenog broda u blizini grčkog otoka Antikitere

Mehanizam iz Antikitere fascinira i izaziva kontroverze otkako su ga ronioci izvukli iz olupine potopljenog rimskog broda u blizini grčkog otoka Antikitere.

Astronomski kalkulator brončani je uređaj koji se sastoji od složene kombinacije 30 preživjelih brončanih zupčanika. Oni se pak koriste za predviđanje astronomskih događaja, uključujući pomrčine, mjesečeve faze, položaje planeta pa čak i datume Olimpijskih igara.

Znanstvenici su godinama pokušavali dokučiti kako funkcionira ovaj uređaj, da bi 2005. istraživači pomoću 3D X-zraka otkrili kako Mehanizam predviđa pomrčine i izračunava promjenljivo gibanje Mjeseca. No sve do sada ostala je nejasna prava funkcija sustava zupčanika na prednjoj strani uređaja. To više što su stoljeća boravka na dnu mora preživjela 82 fragmenta.

Rendgenske snimke iz 2005.

Najveći, takozvani Fragment A, prikazuje značajke ležajeva, stupova i bloka. Drugi, poznat kao Fragment D, sadrži neobjašnjivi disk, zupčanik i ploču sa 63 zubaca.

Prethodno istraživanje koristilo je rendgenske podatke iz 2005. kako bi otkrilo tisuće tekstualnih znakova skrivenih unutar fragmenata. Natpisi na stražnjem poklopcu uključuju opis prikaza svemira, pri čemu se označeni planeti kreću na prstenovima.

Dva broja prednjeg poklopca koji označavaju 462 i 442 godine, predstavljaju cikluse Venere i Saturna.

"Klasična astronomija prvog tisućljeća prije Krista potječe iz Babilona, ​​ali ništa u ovoj astronomiji ne sugerira kako su stari Grci pronašli vrlo precizan 462-godišnji ciklus za Veneru i 442-godišnji ciklus za Saturn", objasnio je član istraživačkog tima Aris Dacanalis.

Pune mogućnosti mehanizma

Koristeći drevnu grčku matematičku metodu koju je opisao filozof Parmenid, tim je uspio objasniti kako su izvedeni ciklusi za Veneru i Saturn, ali i oporaviti cikluse svih ostalih planeta, unatoč manjku dokaza.

Stvorili su inovativne mehanizme za sve planete koji će izračunati nove napredne astronomske cikluse i smanjiti broj zupčanika u cijelom sustavu, tako da se uklope u uske raspoložive prostore.

Ovo otkriće, objavljeno u časopisu Scientific Reports dovodi istraživače korak bliže razumijevanju punih mogućnosti Mehanizma iz Antikitere koji se čuva u Nacionalnom arheološkom muzeju u Ateni.