Roboti su spremni preuzeti više od trijaže, pacijenti nemaju ništa protiv

U vremenima socijalnog distanciranja upotreba robota u zdravstvu smanjuje kontakte između zdravstvenih radnika i bolesnih pacijenata. Ključno je pitanje kako pacijenti reagiraju na robote

Mladen Smrekar srijeda, 10. ožujka 2021. u 14:10

Na to pitanje pokušali su odgovoriti istraživači s MIT-a te Brighama i Ženske bolnice. Istraživanje, provedeno na hitnom odjelu bolnice pokazalo je da se interakcija s pružateljem zdravstvene zaštite putem zaslona, postavljenog na robota, bitno ne razlikuje od osobnog kontakta pacijenta i liječnika. 

Spot, zdravstveni robot tvrtke Boston Dynamics
Spot, zdravstveni robot tvrtke Boston Dynamics

Istovremeno, veće internetsko istraživanje pokazalo je kako je većina ispitanika nema ništa protiv toga da roboti ne pomažu samo u trijaži, već i da izvode manje zahvate, poput uzimanja brisa nosa.

Trijaža robotom

S riječi na djela. Tvrtka Boston Dynamics poznata je po svojim mobilnim robotima u obliku psa, o čemu je više puta pisano u Bugu. Između ostalog, pokazalo se i kako njihovi psoliki roboti sasvim dobro komuniciraju s pacijentima u čekaonicama oddjela hitne službe.

Trijaža u bostonskoj bolnici
Trijaža u bostonskoj bolnici

Roboti su bili opremljeni senzorima koji im omogućuju mjerenje vitalnih znakova, uključujući temperaturu kože, brzinu disanja, puls i zasićenost krvi kisikom. Roboti su također nosili iPad koji je omogućio daljinsku video komunikaciju s liječnikom.

Ova vrsta robota mogla bi smanjiti rizik zdravstvenih radnika od izloženosti Covid-19 i pomoći u očuvanju osobne zaštitne opreme. Međutim, i dalje je ostalo pitanje hoće li pacijenti biti prihvatljivi za ovu vrstu interakcije.

Istraživači su stoga prvo anketirali oko 1000 ljudi širom zemlje. Postavljali su niz pitanja o prihvatljivosti robota u zdravstvu; zanimalo ih je hoće li ljudima biti ugodno s robotima koji izvode ne samo trijažu već i druge zadatke, od stavljanja katetera do okretanja pacijenta u krevetu. Pokazalo se kako su ispitanici uglavnom spremni za ovakve vrste interakcija.

Robot je opremljen iPadom koji informacijeproslijeđuje živim liječnicima
Robot je opremljen iPadom koji informacijeproslijeđuje živim liječnicima

Potom su upotrebu robota testirali na bolničkom odjelu. Četveronožni robot nalik psu ispitivao je pacijente o njihovim simptomima putem video veze i pričvršćenog iPada. Više od 90 posto sudionika testiranja bilo je zadovoljno uslugom. 

Poželjni robotski pomoćnici

Podaci prikupljeni studijom sugeriraju kako bi se robote moglo zaposliti na postupcima koji zahtijevaju puno ljudskog napora, poput okretanja pacijenta u krevetu. Vjeruje se da takozvani proning, odnosno postavljanje bolesnika da leži na trbuhu kod covida, povećava razinu kisika u krvi i olakšava disanje. Trenutno taj postupak zahtijeva nekoliko ljudi.

I testiranje na Covid-19 zahtijeva puno vremena i truda zdravstvenih radnika koji bi mogli biti raspoređeni za druge zadatke kad bi roboti preuzeli uzimanje briseva.
Istraživači s MIT-a trenutno rade na senzoru pomoću kojih bi se daljinski dobivali podatke o vitalnim znakovima pacijenata i rade na integraciji tih sustava u manje robote koji bi mogli raditi u raznim okruženjima.