Jeftini PC za igranje i kako ubrzati rad u Windowsima, središnje su teme novog Buga

U temi broja predlažemo četiri konkretna rješanja za slaganje gamerskog PC-u uz najmanje troškove, a među brojnim softversko- savjetodavnim temama ističemo bogate upute za brži i učinkovitiji rad u Windowsima, te vodič za STEM edukciju mladih izvan škole

Miro Rosandić petak, 28. veljače 2020. u 06:00

Vječna dilema, je li bolje igrati se na PC-u ili konzoli, kada se gleda samo kroz novce prestaje biti dilema, jer nije više uopće sporno da su konzole puno jeftiniji startni trošak. Ali ako želite imati računalo koje koristite i za neke druge, bilo korisne ili zabavne radnje, a uz to bi se povremeno igrali na njemu, već se situacija bitno mijenja. Kako pomiriti jedno i drugo, što manje potrošiti, a opet složiti PC na kojem se ipak može, uz posao, i igrati?

Središnja tema ovomjesečnog Buga daje odgovor na to pitanje. S obzirom da je startni uvjeti biti štedljiv, fokusirali smo se na donji i ulazni dio srednjeg segmenta tržišta, a ionako većina domaćih korisnika kupuje upravo takve konfiguracije i komponente.

Tema broja bavi se s četiri kategorije računala, koje smo prigodno nazvali: “Najjeftinije moguće”, “Pristupačan 1080p”, “Premium 1080p” te “Pristupačan 1440p”. U svakoj od kategorija je Denis Arunović, autor teme, isprobao i preporučio konkretne komponente bitne za postizanje performansi u igrama – to su procesor, matična ploča, memorija i grafička kartica. Uz svaku konfiguraciju je i okvir u kojem dajemo preporuku i za odabir kućišta, napajanja i SSD-a, kako biste lakše mogli sklopiti konfiguraciju, no te komponente nismo testirali, već smo ih izabrali na bazi specifikacija i cijena.  

Cilj najjeftinije konfiguracije je da za što manje novca pruži mogućnost igranja većine modernih igara pri razlučivosti HD (dakle, 1.280×720 točaka), uz nisku ili srednju razinu detalja. Manje zahtjevni naslovi radit će i na višoj razlučivosti FHD. Druga konfiguracija, “Pristupačan 1080p”, cilja na osiguravanje pristojnih performansi (dakle, 50-60 fps) pri razlučivosti 1080p, ali uz pretpostavku da ne forsiramo maksimalnu kvalitetu prikaza. Treća konfiguracija taj koncept diže na sljedeću razinu – zadržavamo razlučivost, ali idemo na više fps ili, pak, podizanje kvalitete prikaza. Naposljetku, naša četvrta i najskuplja konfiguracija cilja postizanje solidnih performansi pri razlučivosti 1440p.  

Kod svake konfiguracije (izuzev najjeftinije), odabrali smo dva procesora i tri grafičke kartice. Prvo smo isprobali koji od dva procesora predstavlja bolji izbor, pa smo potom sve tri grafičke kartice isprobali na tom, boljem procesoru.  

Pisma čitatelja

U posljednje vrijeme dobili smo više zanimljivih pisama čitatelja, pa smo u ovom Bugu čak cijelu duplericu posvetili tim pismima. U jednom od njih kritizira nas čitatelj koji misli da previše prostora dajemo hardverskim recenzijama – kaže, kako bi on više savjetodavnih, softverskih i programerskih tema. Iako nam često veći dio časopisa doista pokrivaju hardverske recenzije, mi se doista trudimo unijeti raznolikost u odabir tema. Sasvim slučajno baš u ovom broju imamo veći broj stranica ispunjen softverskim i savjetodavnim temama. To nema izravne veze s kritikom iz pisma, već smo i prije planirali da uz hardversku temu broja priredimo i niz softversko-savjetodavnih tema.

Tako će čitatelje odmah nakon teme broja dočekati zanimljivi dvoboj preglednika Edge i Chrome. Usporedili smo ih u raznim kategorijama, testirali zauzeća memorije i dodijelili bodove za svaku kategroiju posebno, te na kraju podvukli crtu kako bismo saznali koji je od tih browsera bolji izbor.

Kao nastavak prošlogodišnje jesenske teme o OBD čitačima za automobile, sada je Matej Majstorović napravio pregled najvažnijih mobilnih aplikacija za te uređaje (neke se kupuju zajedno u paketu s OBD-om). Ima ih za koje treba plaćati čak i pretplatu, ali ima i besplatnih, pa pronađite nešto za sebe.

Drago Galić, sada već kao ekspert za kućne 3D pisače, priredio je pregled softverskih alata za 3D ispis i modeliranje, a Marko Raos potrudio se složiti uvid u pomalo opskuran svijet izrade tekstualnih igara, usput opisavši nekoliko igara tog tipa.

U najkompleksnijoj, a sadržajno i najbogatijoj, ovomjesečnoj softversko-savjetodavnoj temi, Matija Gračanin daje opširne i detaljne upute kako ubrzati rad na računalu. Nemojte je propustiti, ima savjeta koji bi vam trajno mogli promijeniti način rada na računalu. Iako je tema zauzela deset stranica, kaže autor da bi o toj temi knjigu mogao napisati!

Za sve one koji bi rado svojoj djeci priuštili dodatnu STEM edukaciju, istražili smo tko sve i pod kojim uvjetima nudi takve sadržaje diljem Hrvatske. Ponuda je vrlo bogata, ima ih koji nastavu održavaju besplatno, ali i onih koji nisu baš jeftini. Valjda računaju na to da se za djecu uvijek mora imati!

Opširnu reportažu s Bug Future Showa 2020 vjerojatno ne moramo ni najavljivati, kao što već znate da kompletan sadržaj novog broja možete saznati na stranicama gdje se nalazi i naša digitalna arhiva. U nagradnoj igri imate priliku osvojiti atraktivni G-SYNC monitor Acer Nitro VG252QP, prijavom na ovoj stranici.

Novi Bug od danas je dostupan na svim prodajnim mjestima tiska u cijeloj Hrvatskoj!