Kako izbjeći prevare pri kupnji preko oglasnika?

Kako se osigurati od prevara u trgovanju i kupovanju na daljinu, odnosno kako znati prije isplate pouzećem da se u paketu nalazi ono što smo naručili?

Mario Baksa ponedjeljak, 12. ožujka 2018. u 07:30

P: Tražim mobitel na Njuškalu, a kako sam u dubrovačko-neretvanskoj županiji, imam slab izbor. Našao sam Huawei P9 Lite, star samo mjesec, za 1000 kn, no strah me uzeti, ako mi ga se pošalje pouzećem. Je li netko imao s time iskustva, može li se mobitel nekako provjeriti prije plaćanmja?

O: Na žalost mnogi se danas prije usude naručiti mobitel iz daleke Kine nego unutar iste države, na udaljenosti od parsto kilometara. Problemi prijevara preko oglasnika i nisu tako rijetki, prevaranti često računaju i na to da policija ne kreće automatski u postupak protiv prodavača ispod određenog iznosa (tisuću ili dvije kuna), nego je u tom slučaju potrebno pokretati privatnu tužbu. Kako bi se takve prijevare suzbile, tvrtke koje dostavljaju pakete uvele su neke mjere protiv prijevara.

Tako je Hrvatska pošta još prije tri godine omogućila otvaranje paketa pred poštarom pa ako se u paketu ne nalazi odgovarajuća roba, može se odmah pokrenuti postupak za povrat novca. To vrijedi za pakete koji se plaćaju pouzećem (dakle, paketi uz otkupninu), ali ne i ako unaprijed novac uplatite prodavaču. Više o tome možete saznati na stranici www.posta.hr/hr/sigurnija-kupnja-na-oglasniku-i-internetu.

I kurirska služba Overseas ima program zaštite od prijevara, kod kojeg možete u roku od dva dana preko weba prijaviti pošiljatelja za pokušaj prijevare, a ima baš i uslugu povezanu s oglasnikom Njuškalo.

Dakle, ne računajte na policiju i gonjenje prodavača prevaranta po službenoj dužnosti – bolje spriječiti nego liječiti.

Danas ste iskorištavanjem odgovarajućih usluga sasvim solidno zaštićeni. Plaćajte tek prilikom preuzimanja paketa (to zapravo i morate učiniti – i Hrvatska pošta i Overseas vas prilikom preuzimanja paketa tjeraju da prvo platite, pa tek onda imate pravo otvoriti paket) i otvorite paket pred poštarom ili službenikom kako biste imali svjedoka. Također, bilo bi pametno da otvaranje paketa za svaki slučaj snimite mobitelom ili kamerom. Ako proizvod ne odgovara poslanom, odmah reagirajte i tražite reklamaciju.

Hrvatska pošta, a i drugi dostavljači paketa, prepoznali su prijevare preko oglasnika kao važan problem vezan uz njihove usluge pa su uveli i odgovarajuće programe zaštite – samo ih trebate iskoristiti, što podrazumijeva da proizvod prodavaču ne plaćate unaprijed