Blockchain bi mogao spasiti Internet od nametljivih reklama

Suosnivač Mozille i izumitelj JavaScripta Brendan Eich osmislio je sustav koji putem blockchaina osigurava "suživot" oglašivača, izdavača i čitatelja na webu

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 16. travnja 2018. u 14:16

Oglasi na Internetu su neizbježni – izdavači i vlasnici web stranica trebaju ih kako bi im osigurali prihode od prikazivanja, oglašivači ih trebaju da bi svoje proizvode i usluge predstavili i prodali korisnicima, a sami korisnici bi ih najradije sve blokirali. No, blokiranje oglasa čini štetu onima koji kreiraju sadržaje i daju ih na besplatno čitanje i gledanje, pa su se mnogi bacili na rješavanje "kvake 22" – kako osigurati da su na internetskom oglašivačkom tržištu svi zadovoljni.

Suosnivač Mozille i izumitelj JavaScripta, američki softveraš Brendan Eich, smatra da je rješenje ove zavrzlame u tehnologiji koja je sve češće u središtu zanimanja tech industrije – blockchainu. Eich želi putem blockchaina eliminirati potrebu za prikupljanjem privatnih podataka o surfanju i slijedom toga praćenjem korisnika, a istovremeno osigurati prihode izdavačima i omogućiti oglašivačima plasiranje oglasa kada i gdje je potrebno.

Na rješenju problema Eich radi već tri godine. Njegova ideja sastoji se u potpuno privatnom surfanju i blokiranju svih oglasa, kakvo je moguće u popularnim preglednicima s nekoliko instaliranih dodataka, ali i "po defaultu" u njegovom pregledniku Brave. No, unatoč blokiranju oglasa i praćenja korisnika, Brave osigurava i kolanje novca i zaradu, sve kroz blockchain tehnologiju.

Neizostavan dio toga je novi token, Basic Attention Token, ili BAT – kriptovaluta bazirana na Ethereum blockchainu. BAT je otvoreni, decentralizirani i transparentni token koji se razmjenjuje među izdavačima, oglašivačima i korisnicima.

Može i bez "cookieja"

Korisnici "zarađuju" BAT-ove gledanjem oglasa koje im preglednik (ponekad) prikazuje, a pritom su njihovi privatni podaci na sigurnom (čuvaju se samo na njihovim uređajima). Preglednik osigurava da su oglasi relevantni, ali i da se podaci korisnika ne dijele s oglašivačima.

Ovako zarađeni BAT-ovi preusmjeravaju se izdavačima na čijim stranicama se oglasi prikazuju, a korisnici ih mogu iskoristiti i za "plaćanje" dodatnih premium sadržaja.

Način distribucije BAT tokena
Način distribucije BAT tokena

Oni koji u svemu imaju najviše koristi upravo su izdavači, jer njima odlazi većina sredstava (70%) koje oglašivači uplate – no koristi, kako smo vidjeli, imaju i krajnji konzumenti oglasa, kojima će kroz BAT tokene biti proslijeđeno 15% prihoda.

BAT sustav gotovo je spreman za puštanje u pogon, kaže Eich. Brave preglednik koji će ih prvi podržavati već ima 1,4 milijuna korisnika, a njegov se autor nada da će, pokaže li se poslovni model produktivnim, oglašivački tokeni poput BAT-a postati novi standard za poslovanje na webu – transparentan, siguran i održiv.