Pripremite dalekozore: rijetki zeleni komet ovih dana je najbliže Zemlji

Komet C/2022 E3 (ZTF) ovih je dana moguće, uz pomoć barem dalekozora i s tamnijeg mjesta, vidjeti u blizini zvijezde Sjevernjače, a nazire se kao zelenkasta mrlja na nebu

Sandro Vrbanus srijeda, 1. veljače 2023. u 14:02

Krajem prošle smo godine izvijestili o otkriću kometa C/2022 E3 (ZTF), koji će se ovih dana približiti Zemlji i biti prilično vidljiv s njezine sjeverne polutke. Ovaj je dugoperiodični komet koji je došao sa samog ruba Sunčevog sustava, iz Oortovog oblaka, a otkrila ga je zvjezdarnica Zwicky Transient Facility u ožujku 2022. godine. Tijekom današnjeg će dana on biti udaljen "samo" oko 42 milijuna kilometara od nas, a napokon bismo u dijelovima Hrvatske mogli imati i vedro nebo kako bismo ga mogli vidjeti.

Jedinstvena prilika

Već je proteklih dana bio donekle vidljiv golim okom, s onih mjesta koja imaju kvalitetno tamno nebo, bez svjetlosnog onečišćenja. Može ga se vidjeti i iz urbanih zona koristeći manji dvogled, a opažač će ga moći zamijetiti kao blijedu mutnu mrlju, izmaglicu okruglog oblika. "Prolazak kometa ZTF (C/2022 E3) za kojeg se spektakularno kaže da je tu prvi put u 50.000 godina najvjerojatnije će biti kako ono kažemo "prvi put, zadnji put i nikad više". Naime, radi njegove parabolične putanje ovaj komet, nakon što obiđe oko Sunca, neće nam se vjerojatno više vratiti nego će najvjerojatnije izletjeti iz Sunčevog sustava u međuzvjezdani prostor" – kažu iz Hrvatskog astronomskog saveza.

HAS i Zvjezdarnica Višnjan objavili su i nekoliko fotografija te video ovog kometa, koje prenosimo u sklopu ove vijesti.

Zašto je zelen?

Komet C/2022 E3 (ZTF) izrazito je zelene boje zbog svojeg kemijskog sastava i interakcije sa sunčevom svjetlosti. Ključ zelene boje krije se u dvoatomskom ugljiku (C2), koji se nalazi u njegovom sastavu. Prilikom prilaska Suncu ova velika "snježna kugla" se zagrijava, led se pretvara u plin i raspršuje se u obliku kome, repa kometa. Cijelo to vrijeme komet se nalazi pod snažnim utjecajem Sunčevog zračenja, koje razbija velike molekule na bazi ugljika.

Komet je narednih noći moguće vidjeti desno od Sjevernjače

U tom procesu nastaje i C2, vrlo nestabilan spoj koji se vrlo lako pobuđuje energijom svjetlosti – a tada on upija dio energije i otpušta fotone. C2 je, dakle, florescentan, a fotoni koje emitira prikazuju nam se u zelenom dijelu spektra. C2 je vrlo kratkog vijeka i raspada se pod utjecajem svjetlosti, tako da komet blješti zeleno tek neposredno oko jezgre, dok je rep većinom bijel. Dvoatomski ugljik se, naime, raspadne prije nego dosegne udaljeniji dio repa.