U ime obrane planeta: uspjela je vježba zabijanja sonde u asteroid

NASA je prošle noći obavila prvu povijesnu misiju u svojem programu aktivne obrane planeta Zemlje od asteroida i namjerno pogodila maleni asteroid Dimorphos svojom sondom

Sandro Vrbanus utorak, 27. rujna 2022. u 10:05

Misija DART je uspjela u svojem prvom cilju – njezina sonda mase 610 kilograma uspješno je naciljala i velikom brzinom pogodila asteroid Dimorphos, manji dio dvojnog sustava Didymos (grčki: Blizanac). Sonda je obavila svoj zadatak točno prema planu, uz prijenos uživo na NASA-inim kanalima i YouTubeu.

Posljednji trenuci bili su posebno uzbudljivi, jer se na prijenosu s kamere sonde DART (Double Asteroid Redirection Test) vrlo lijepo mogao vidjeti dvojni asteroid kako se približava i postaje sve veći u kadru. Potom je veći dio nestao iz kadra, pa je postalo jasno kako je DART na pravom putu. Tek nekoliko kadrova kasnije Dimorphos je zauzeo cijeli ekran, izbliza smo vidjeli njegovu površinu u vrlo detaljnom prikazu, a onda je signala – nestalo.

Rijetko slavlje zbog sudara

To je bio znak da u NASA-i mogu početi slaviti, jer je potvrđeno kako je sonda pogodila svoj cilj te nakon prevaljenih više od 10 milijuna kilometara udarila u asteroid promjera oko 160 metara.

Drugi dio misije bit će prikupiti sve snimke iz CubeSat satelita LICIACube, koji je udar promatrao iz blizine, kao i one s Hubblea, James Webba i sonde Lucy, koji su svi bili usmjereni prema sustavu Didymos prošle noći. U narednim tjednima i mjesecima znanstvenici će nastaviti pratiti ovaj asteroid i mjeriti mu putanju, kako bi vidjeli je li kinetički udar sonde imao željeni učinak. Potvrdi li se da jest, bit će to veliki prvi korak prema stvaranju plana za aktivnu obranu od asteroida čija bi se putanja u budućnosti mogla ukrstiti s onom Zemlje.

Podsjetimo, skretanje asteroida s putanje zapravo je u astronomskim razmjerima tek maleno "gurkanje" – ovaj udar trebao bi, u najboljem slučaju, promijeniti putanju asteroida za oko centimetar po sekundi. No, ako se potencijalno opasni asteroid otkrije na vrijeme i samo malo "pogurne" na ovaj način, njegova bi putanja mogla biti dovoljno promijenjena kako bi se izbjegao fatalni udar u Zemlju.

Prva snimka udara već je objavljena. Zabilježio ju je sustav zemaljskih teleskopa ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) s Havaja. Nakon što je pogledate, vidjet ćete da nema sumnje da će i ostale biti spektakularne.