Airbus će testirati avionske motore u kojima izgara vodik

Na svoj mlazni putnički zrakoplov A380 Airbus će postaviti testne motore na vodik i tako će ispitivati mogućnost da u budućnosti putnički zrakoplovi budu pogonjeni tim gorivom

Sandro Vrbanus petak, 25. veljače 2022. u 17:05

Airbus je najavio pokretanje partnerstva s kompanijom CFM International, koja je u dijeljenom suvlasništvu General Electica i Safran Aircraft Enginesa, a suradnja će izroditi prvi testni putnički zrakoplov s pogonom na vodik – i to na način da vodik iz ugrađenih rezervoara izgara u avionskim motorima. Prvi modificirani putnički zrakoplov tipa A380, nazvan ZEROe, s ovom bi tehnologijom trebao poletjeti do sredine ovog desetljeća.

Osnovni cilj projekta je ispitati mogućnosti pogona motora s izravnim ubrizgavanjem vodika, a dugoročna misija je pripremiti teren i tehnologiju kako bi slični avioni mogli ući u komercijalnu upotrebu do 2035. godine. Za demonstraciju mogućnosti tehnologije koristit će se prerađeni A380, s ugrađenim rezervoarima tekućeg vodika i dodatnim mlaznim motorima na vodik smještenima na stražnjem dijelu trupa.

Let bez štetnih emisija

Motori će biti iz linije GE Passport turbofan, proizvedeni u SAD-u i posebno prilagođeni za pogon na vodik. Airbus navodi kako je ovaj tip motora pogodan za eksperimentiranje s vodikom zbog relativno manje veličine, napredne tehnologije i mogućnosti protoka goriva. Razlog zbog kojeg će motori biti postavljeni iznad trupa jest potreba za zasebnom analizom njihovog mlaznog ispuha i kondenzacijskih tragova, odvojeno od klasičnih motora koji će se i dalje nalaziti ovješeni ispod krila. Prije testiranja u zraku, dakako, motori će proći intenzivne testove na tlu.

"Ovo je najznačajniji korak za Airbus kad je riječ o ulasku u novu eru leta pogonjenog vodikom, još otkako smo predstavili tri ZEROe koncepta u rujnu 2020. godine", poručila je tehnološka direktorica Airbusa Sabine Klauke, dodavši da ovo međunarodno partnerstvo šalje jasnu poruku o tome da je avioindustrija predana ostvarenju svojeg cilja, a to je let u potpunosti lišen štetnih emisija.

Podsjećamo, revolucionarni projekt ZEROe djelomično je financiran sredstvima francuskih vlasti, koje su u sklopu programa oporavka avioindustrije izdvojile 15 milijardi eura za ulaganje u nove tehnologije. Među njima je i izrada ugljično neutralnog zrakoplova do 2035., pa je Airbus prihvatio tehnološki izazov i najavio da će upravo oni prvi na svijetu proizvesti komercijalni putnički zrakoplov bez emisija stakleničkih plinova.

CFM i Airbus također dijele ambiciju ispunjavanja obećanja sadržanoga u misiji skupine The Air Transport Action Group, a koje kaže da će do 2050. godine avioindustrija biti neto ugljično neutralna.