Bezos i Gates investirali u projekt putničkog zrakoplova na vodik

Britansko-američki startup ZeroAvia dobio je novih 37,7 milijuna dolara za razvoj svojeg vodikom pogonjenog putničkog zrakoplova, a glavni ulagači su Bill Gates i Amazonov klimatski fond

Sandro Vrbanus nedjelja, 20. prosinca 2020. u 11:20

Ne tako davno pisali smo o startupu ZeroAvia i njihovom prerađenom malenom putničkom zrakoplovu Piper M350, u koji su ugrađene vodikove gorivne ćelije kao izvor električne energije. Taj je zrakoplov u rujnu ove godine postao prvi u svijetu koji je odradio "pravi" (ne eksperimentalni) let u potpunosti pogonjen električnom energijom iz vodikovih ćelija. Ovo postignuće zainteresiralo je, očito, zvučna imena svjetskog biznisa pa je kompanija ZeroAvia od skupine investitora prikupila 37,7 milijuna američkih dolara svježeg kapitala.

Veliki ulagači i još veći planovi

Najveći ulagači u ovoj rundi financiranja bili su Breakthrough Energy Ventures, fond koji ulaže u napredne energetske projekte i čiji je glavni član Bill Gates, kao i Amazonov Climate Pledge Fund, fond slične namjene pod patronatom najbogatijeg čovjeka na svijetu, Jeffa Bezosa. Ova dva fonda zajedno su, s još nekoliko manjih kompanija, u ZeroAviu investirala 21,4 milijuna dolara. Dodatnih 16,6 milijuna došlo je iz nacionalnog budžeta Ujedinjenog Kraljevstva, a osim spomenutih u prikupljanju kapitala sudjelovala je i naftna kompanija Shell.

Ova će investicija biti usmjerena na daljnji razvoj ekološki prihvatljivijih pogona za putničke zrakoplove, s misijom izrade potpuno novog električnog zrakoplova, pogonjenog vodikovim gorivnim ćelijama. Taj bi model trebao moći u zrak vinuti do 19 putnika, a razvoj bi trebao biti dovršen do 2023. godine. Početkom te godine ZeroAvia obećava odraditi prvi let novog zrakoplova na ruti dugoj do 800 kilometara. U projektu razvoja zrakoplova kodnog imena HyFlyer II pripomoći će i britanska aviokompanija British Airways.

Nakon zrakoplova za 20 ljudi 2023. godine, u planu je do 2027. imati zrakoplove s vodikovim ćelijama sposobne letjeti i preko 800 kilometara s do 100 putnika, kao i do 2030. godine te granice podići preko 1.600 kilometara i na više od 100 putnika – sve bez emisija CO2.

Iako se o vodiku kao izvoru energije i dalje lome koplja, i njegovo dobivanje nije energetski efikasno kako bi mnogi željeli, uvođenje čistih izvora energije u zrakoplovnu industriju za osnovni cilj ima smanjenje emisija štetnih plinova. Avioprijevoznici su tijekom 2019. godine (dok su još radili po redovnom režimu) bili zaslužni za oko milijardu tona ugljičnog dioksida ispuštenoga u atmosferu i jedan su od najvećih generatora stakleničkih plinova u svijetu.