Prvi uspješni pokusni let putničkog zrakoplova pogonjenog vodikom

Britansko-američka kompanija ZeroAvia ovoga je tjedna obavila prvi pokusni let posebno prerađenim zrakoplovom Piper M350 koji energiju dobiva iz vodikovih ćelija

Sandro Vrbanus subota, 26. rujna 2020. u 17:20

Dok slovenski Pipistrel priprema svoj baterijski električni zrakoplov za širu komercijalizaciju, a Airbus kuje planove o izradi novih tipova električnih zrakoplova i onih pogonjenih mlaznim motorima na tekući vodik, u Velikoj Britaniji je tvrtka ZeroAvia ovoga tjedna obavila prvi uspješni pokusni let svojeg električnog zrakoplova na vodik. U te svrhe im je poslužio prerađeni Piper M350 u koji su ugrađene vodikove gorive ćelije kao izvor električne energije te pogonski elektromotor.

Iz britansko-američke kompanije tvrde da je njihov pokusni let iz projekta HyFlyer, obavljen 24. rujna u britanskom Cranfieldu, prvi let zrakoplova pogonjenog vodikovim ćelijama u svijetu, ne računajući neke ranije eksperimentalne pokušaje. Ovaj je maleni putnički zrakoplov sa šest sjedala na vodikov pogon uspješno odradio sve faze leta – taksiranje po pisti, polijetanje, let na zadanoj ruti te slijetanje na istu pistu s koje je poletio.

Razvili i svoje punionice

Iz ZeroAvie kažu kako je dokaz funkcionalnosti njihove tehnologije znak da bi se putnici u skorijoj budućnosti zaista mogli prevoziti zrakoplovima koji ne proizvode štetu za okoliš u obliku stakleničkih plinova. Piper M350 ovime je postao i najveći zrakoplov na vodik ikada izrađen. Do kraja godine isti bi trebao biti sposoban sa šest putnike preletjeti razdaljinu od 250 do 300 nautičkih milja.

U budućnosti bi ovakvi zrakoplovi trebali biti namijenjeni za obavljanje komercijalnog prijevoza putnika na kraćim relacijama, i to na ekološki održiv način. Uvođenje ovakvih zrakoplova u upotrebu trebalo bi se, prema planu ZeroAvie, dogoditi kroz tri godine.

Ista kompanija je, u suradnji s britanskim znanstvenim institutom European Marine Energy Centre razvila i punionice vodika koje se mogu postaviti u zračne luke, a koje dobivaju vodik iz ekoloških izvora. Projekt su djelomično financirale i vlasti Ujedinjenog Kraljevstva.