Drugi najveći zrakoplov na svijetu nepovratno oštećen nakon prisilnog slijetanja

Ruski teretni zrakoplov Antonov An-124 doživio je kvar motora prilikom polijetanja prošlog tjedna u zračnoj luci u Novosibirsku, te pri pokušaju povratka na pistu tvrdo sletio u polje

Sandro Vrbanus subota, 21. studenog 2020. u 18:15

PProtekli petak 13. ostat će u pamćenju posadi velikog ruskog teretnog zrakoplova Antonov An-124-100. Prilikom polijetanja iz zračne luke Tolmačevo u Novosibirsku, s ukupno 84 tone ukrcanog tereta (automobilskih dijelova, kako prenosi Air Cargo News), dogodio se kvar motora zbog kojeg su se morali odmah vratiti na tlo. Antonov je u Novosibirsku bio tek "u prolazu", na proputovanju iz Seoula prema Beču.

Nedugo nakon polijetanja s Tolmačeva posada je primijetila zatajenje motora, kasnije okarakterizirano kao "uncontained engine failure", odnosno kvar u kojem su se dijelovi turbine razletjeli u okolni prostor. To je navelo pilote da se pokušaju vratiti i sletjeti na pistu s koje su upravo bili poletjeli, iako su se nalazili na visini od tek 300-tinjak metara.

Izazovno prisilno slijetanje

Osim potiska motora broj 2, zrakoplov je u tom trenutku bio izgubio i napajanje električnom energijom, mogućnost radio komunikacije i unutar kokpita i s kontrolom leta, ali i mnogo važnije, upravljanja snagom ostalih motora te kočenja na tlu.

Zbog toga je i prisilno slijetanje bilo otežano. Prilikom njega An-124 je sletio na pistu, ali ju je prošao u cijelosti i zaustavio se tek oko 300 metara dalje u polju. Pritom je došlo i do popuštanja prednjeg stajnog trapa, pa je avion sletio na trup, što ga je dodatno oštetilo. Prve procjene govore da je ovaj primjerak drugog najvećeg transportnog zrakoplova u svijetu nepovratno uništen. Srećom, svih 14 članova posade prošlo je bez ozljeda.

Istraga je pokazala da su fragmenti turbine iz raspadnutog motora kasnije pronađeni u jednom skladištu u blizini zračne luke, a krhotine motora su probile i trup samog zrakoplova. Na društvenim mrežama u međuvremenu su se pojavile i snimke incidenta, vidljive u priloženim video zapisima, kao i fotografije s mjesta događaja nastale nakon prinudnog slijetanja.

Činjenica da je posada u ovako teškim uvjetima, bez struje, komunikacija, te s vrlo otežanim upravljanjem zrakoplovom, uspjela sigurno sletjeti – i to s gotovo punim rezervoarima goriva i 84 tone tereta – prilično je nevjerojatna i mnogo govori o njihovoj vještini i snalažljivosti. O tome što je uzrokovalo kvar motora i raspadanje turbine (udar ptice ili nešto slično) za sada nema službenih informacija.