Istraga pokazala: na Boeingu 737 Max 9 Alaska Airlinesa nije bilo vijaka koji bi držali panel vrata

Komad trupa koji je otpao s Boeinga 737 Max 9 početkom siječnja nije bio propisno pričvršćen, pokazuju preliminarni rezultati istrage američke Agencije za sigurnost prometa

Sandro Vrbanus srijeda, 7. veljače 2024. u 12:01

5. siječnja ove godine na letu Alaska Airlinesa 1282, putnički zrakoplov Boeing 737 Max 9 star tek dva mjeseca morao se vratiti u zračnu luku Portland, jer mu je nekoliko minuta po polijetanju – otpao komad trupa. Ovaj skandal doveo je do prizemljenja nekoliko stotina sličnih zrakoplova te inspekcija na brojnim modelima diljem svijeta, ali je pokrenuo i veliku opsežnu istragu američke Agencije za sigurnost prometa (NTSB).

"Odgovoran je Boeing"

Njihovi preliminarni zaključci objavljeni su ovoga utorka, a rezultati istrage prilično su uznemirujući za putnike. Naime, komad trupa, koji služi kao "čep" umjesto vrata kabine u određenim konfiguracijama zrakoplova, nije bio propisno pričvršćen na svojem mjestu. Vjerojatno je zbog istog tog razloga u danima prije nezgode isti ovaj zrakoplov imao problema s dekompresijom, pa mu je bilo zabranjeno letjeti na dugim rutama iznad vodenih površina.

Vrste vrata i "čepova"
Vrste vrata i "čepova"

Istraga je pokazala da je panel za vrata proizveo Boeingov podizvođač, Spirit AeroSystems u ožujku 2023. te ga potom ugradio na trup, isporučen Boeingu u kolovozu prošle godine. Aluminijski se pokrov pričvršćuje na trup u četiri točke – na dvije vodilice u gornjoj te dvije šarke u donjoj zoni. Jednom kada je postavljen na svoje mjesto, osigurava se s četiri vijka na tim mjestima, koji se zatežu sigurnosnim maticama. Naknadno otvaranje postavljenog čepa obavlja se samo u slučaju održavanja i inspekcije.

Vijci nedostaju u fazi proizvodnje
Vijci nedostaju u fazi proizvodnje

Kada je trup stigao u Boeingove pogone na sklapanje, pokrov vrata morao je još jednom biti uklonjen, pa vraćen prije finalnog sklapanja. Fotografije iz procesa proizvodnje pokazuju da vijci tijekom toga nisu bili propisno instalirani. Istraga nije mogla pokazati jesu li oni bili na svojem mjestu, kada je trup stigao iz Spirita u Boeing ili ne, ali bez obzira na to – kakav god da bude zaključak istrage, Boeing će biti odgovoran, kažu iz NTSB-a: "Propust ponovnog postavljanja vijaka na sigurnosno kritičnu komponentu zrakoplova 737 MAX 9 ozbiljna je pogreška koja signalizira veće propuste u kontroli kvalitete, koji se moraju ispraviti", pišu u izvješću.

Tragovi oštećenja na pronađenom panelu i odsutnost oštećenja na mjestima na kojima su trebali biti vijci, jasno sugeriraju da vijaka nije bilo u samom zrakoplovu, kako na letu 1282, tako niti na letovima istog zrakoplova prije toga – što je, moramo priznati, vrlo zabrinjavajući zaključak.