Katarsko darivanje Boeinga 747 Trumpu: praktično rješenje za skupi problem

Katarska vlada ponudila na dar Trumpu luksuzno opremljeni Boeing 747-8, što je izazvalo brojne rasprave o etičnosti i svrsishodnosti takvog poklona. No, pozadina ovog darivanja (i to ne politička) je posebno zanimljiva...

Bug.hr nedjelja, 18. svibnja 2025. u 08:43
📷 Boing
Boing

Dok javnost uglavnom nagađa o diplomatskim motivima Katara, stručnjaci za zrakoplovstvo upućuju na mnogo prozaičniji razlog: bogata zaljevska država jednostavno traži pogodan način da se riješi zrakoplova koji postaje sve veći financijski teret.

Riječ je o Boeingu 747-8 nabavljenom za katarsku kraljevsku obitelj koji predstavlja odlazeću eru ultra-luksuznog zračnog prijevoza koju napuštaju čak i najbogatiji svjetski putnici u korist ekonomičnijih i praktičnijih alternativa.

Trump je entuzijastično reagirao na potencijalni poklon, tvrdeći na svojoj platformi Truth Social da bi prihvaćanje katarskog zrakoplova "uštedjelo američkim poreznim obveznicima stotine milijuna dolara" u usporedbi s odgođenim Boeingovim ugovorom za nove Air Force. No prema detaljnom istraživanju magazina Forbes, istina je pomalo drugačija.

Luksuzni zrakoplov bez kupaca

Katarska kraljevska obitelj upravlja jednom od najraskošnijih privatnih flota zrakoplova na svijetu, no posljednjih godina postupno smanjuje kolekciju svojih jumbo jetova. Boeing 747-8 koji je navodno ponuđen Trumpu bio je oglašen za prodaju 2020. godine, ali nije pronašao kupca unatoč vrhunskoj opremljenosti.

📷 AMAC AEROSPACE
AMAC AEROSPACE

"Katar, kao i mnoge moderne države, prelazi na manje i fleksibilnije zrakoplove koji pružaju bolju ekonomičnost i diskretniju prisutnost tijekom službenih putovanja", objašnjava Linus Bauer, zrakoplovni savjetnik iz dubajske tvrtke BAA & Partners za Forbes. Prema njegovu mišljenju, darivanje zrakoplova Trumpu predstavlja "kreativnu strategiju zbrinjavanja" koja označava "oproštaj od zastarjelog modela geopolitičkog predstavljanja na nebu".

Za razliku od komercijalnih 747-8 modela namijenjenih prijevozu 467 putnika, ovaj je zrakoplov uređen kao "leteća rezidencija" za samo 89 osoba. Unutrašnjost navodno sadrži dvije spavaće sobe, prostorije za zabavu i sastanke te luksuzne elemente poput namještaja izrađenog od javora i egzotičnog wakapou drva, svilenih tkanina i prirodne kože – sve dizajnirano od strane prestižne pariške tvrtke Cabinet Pinto.

Financijski teret održavanja velikih zrakoplova

Odluka o potencijalnom darivanju zrakoplova ima jasnu financijsku logiku. Prema procjenama stručnjaka iz industrije, sat operativnog korištenja VIP verzije 747-8 košta oko 23.000 dolara. Dodatno, troškovi održavanja kontinuirano rastu kako se globalna flota 747 smanjuje, što rezultira i manjim brojem mehaničara specijaliziranih za servisiranje ovih letjelica.

John Goglia, bivši zrakoplovni mehaničar i član američkog Nacionalnog odbora za sigurnost prometa, ističe da zrakoplov čekaju skupi i kompleksni postupci održavanja. "Zrakoplov je trebao proći obnovu podvozja 2024. te dvanaestogodišnji tehnički pregled 2027. godine", objašnjava Goglia. Ti temeljiti pregledi, tijekom kojih se zrakoplov i motori potpuno rastavljaju, "mogu trajati mjesecima i koštati milijune dolara. Iznosi su doista iznimno visoki."

Katarski zrakoplov zabilježio je samo 1.069 sati leta u pet godina prije nego što je stavljen na prodaju 2020. godine, što pokazuje vrlo ograničeno korištenje usprkos enormnim troškovima održavanja.

Napuštanje jumbo jetova kao globalni trend

Katarski potez odražava širu promjenu u zrakoplovnoj industriji koja se odmiče od četveromotornih zrakoplova poput Boeinga 747 i Airbusa A340. Zrakoplovne kompanije i privatni korisnici sve više prelaze na ekonomičnije dvomotorne širokotrupne zrakoplove kao što su Boeing 787 i Airbus A350, ali i na uskotrupne zrakoplove povećanog doleta. Više kraljevskih obitelji i vlada – uključujući Saudijsku Arabiju, Brunej, UAE i Njemačku – također je napustilo ove skupe "palače na nebu".

"Ovi zrakoplovi predstavljaju velike mete", napominje Richard Aboulafia, analitičar iz tvrtke Aerodynamic Advisory, naglašavajući da uz lošu potrošnju goriva, veliki prepoznatljivi zrakoplovi predstavljaju i sigurnosni rizik. Njihova veličina također ograničava operativnu fleksibilnost: "Postoji znatno više zračnih luka koje mogu primiti uskotrupni zrakoplov, a još više onih dostupnih klasičnim poslovnim mlažnjacima."

Sudbina drugih luksuznih 747 zorno prikazuje opadajuće tržište za takve zrakoplove. Posebno je indikativan primjer "raskošnog 747-8 naručenog za saudijskog princa Sultana bin Abdulaziza Al Sauda prije njegove smrti 2011. godine, koji je 2022. rastavljen za dijelove nakon samo 42 sata leta." Aktivna saudijska kraljevska flota 747 smanjila se na samo jedan zrakoplov, dok su dva druga spremljena u hangare tijekom posljednjih nekoliko godina.