NASA-in tihi nadzvučni avion će umjesto klasičnog imati "elektronički prozor"

NASA je za svoj budući zrakoplov, koji gradi u suradnji s Lockheed Martinom, razvila eXternal Vision System, sustav za promatranje iz kabine. Prvi testovi uspješno su odrađeni

Mladen Smrekar utorak, 12. listopada 2021. u 06:00

Nadzvučni zrakoplovi mogu biti brzi, ali imaju poseban problem: stvaraju nepodnošljivo glasan zvuk. Kad zrakoplov putuje brže od brzine zvuka, stvaraju se udarni valovi koji se udaljavaju od zrakoplova i stvaraju zvučne udare koji se čuju kilometrima daleko na tlu.

Uspješno odrađeni testovi

NASA sada surađuje s tvrtkom Lockheed Martin Skunk Works kako bi zajedno izradili nadzvučni zrakoplov X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) koji zvučne udare smanjuje do granica čujnosti. 

"Elektronički prozor" uspješno je prošao prve NASA-ine testove
"Elektronički prozor" uspješno je prošao prve NASA-ine testove

Novi jednosjed X-59, o čijim je karakteristima Bug već pisao ovog ljeta, bit će dugačak 30 metara, širok 30,5 metara i krstarit će na nadmorskoj visini od 16,7 km dok se kreće brzinom od 1,4 maha (1.488 km/h). Međutim, ono što neće imati je prozor kroz koji bi se moglo gledati prema naprijed. Umjesto toga, oslanjat će se na NASA-in eXternal Vision System (XVS). NASA je još početkom rujna obavijestila kako su prva testiranja uspješno odrađena. 

Kako bi se zadržao svoj duguljasti oblik iglastog nosa, X-59 umjesto klasičnog koristi "elektronički prozor". Riječ je o XVS sustavu koji uključuje par kamera visoke rezolucije i 4K monitor. 

Novi jednosjed X-59 bit će dugačak 30 metara, širok 30,5 metara i krstarit će na nadmorskoj visini od 16,7 km
Novi jednosjed X-59 bit će dugačak 30 metara, širok 30,5 metara i krstarit će na nadmorskoj visini od 16,7 km

Prva 4K kamera nalazi se na vrhu i malo ispred kokpita te je nadograđena sposobnošću sintetičkog vida, što pilotu omogućuje umjetno gledanje kroz maglu i oblake. Druga kamera ispod nosa može se produžiti tijekom polijetanja i slijetanja. Zrakoplov je tako potpuno pokriven i ne zahtijeva prozor jer NASA-in XVS sustav pruža sve vizualne informacije potrebne za siguran let pilota.


Prvi preleti 2024.

Kroz niz letačkih testova NASA i Lockheed Martin zajedno će pokušati dokazati da X-59 radi kako je projektirano i da je siguran za let u američkom sustavu zračnog prostora. Nakon ovih testova, NASA će provesti niz validacijskih letova kako bi demonstrirala tihe nadzvučne tehnologije i pokazala kako se zvuk se na tlu čuje prema očekivanjima.

Prvi probni letovi s novom tehnologijom najavljeni su za 2024. godinu
Prvi probni letovi s novom tehnologijom najavljeni su za 2024. godinu

Godine 2024. NASA će početi letjeti s X-59 nad nekoliko područja SAD-a i tražit će od stanovnika unos informacija o zvučnim udarcima koje mogu ili ne moraju čuti. Te će informacije biti dostavljene Federalnoj upravi za zrakoplovstvo i međunarodnim regulatorima na njihovu upotrebu pri razmatranju novih pravila koja bi omogućila komercijalne nadzvučne letove nad kopnom.