Stop kondenzacijskim tragovima i globalnom zatopljenju

Kako bi se smanjili ugljični otisak zrakoplovne industrije, American Airlines intenzivno testira tehnologiju koju su razvili Google i Breakthrough Energy

Mladen Smrekar srijeda, 6. rujna 2023. u 07:05
Stvaranje kondenzacijskih tragova se zahvaljujući rutama koje je predložio softver smanjilo za 54% 📷 wirestock
Stvaranje kondenzacijskih tragova se zahvaljujući rutama koje je predložio softver smanjilo za 54% wirestock

Zrakoplovstvo značajno pridonosi klimatskim promjenama, a emisije iz zrakoplova odgovorne su za otprilike 3,5% globalnog zatopljenja uzrokovanog ljudskim djelovanjem. Međutim, pritom se ne misli samo na nusprodukte izgaranja mlaznog goriva nego i na kondenzacijske tragove kristala leda koji tvore umjetne oblake oko čestica u ispušnim plinovima zrakoplova.

Zadržavanje topline

Ovi oblaci zadržavaju toplinu u Zemljinoj atmosferi, a kad bismo ih mogli smanjiti, to moglo usporiti globalno zagrijavanje, vjeruju znanstvenici. Štoviše, istraživači Breakthrough Energyja i Googlea uvjereni su da znaju i kako.

Znanost o kontroli kondenzacijskih tragova seže u vojne eksperimente s manje vidljivim vojnim zrakoplovima iz četrdesetih godina prošlog stoljeća, da bi do devedesetih znanstvenici su shvatili da cirusi, i njima slični tragovi zrakoplova, imaju važnu ulogu u zagrijavanju atmosfere. Prošle je godine Međuvladin panel o klimatskim promjenama (IPCC) procijenio da upravo kondenzacijski tragovi čine više od trećine doprinosa zrakoplovne industrije globalnom zatopljenju.

Ledom prezasićena područja

No uz pomoć strojnog učenja i znanja stečenog satelitskim promatranjem, zrakoplovi sad mogu letjeti novim rutama; ključ je izbjegavanje vlažnih "ledom prezasićenih područja" atmosfere gdje se mogu stvoriti dugotrajni tragovi. To obično zahtijeva promjene u visini leta slične onima koje piloti već koriste kako bi izbjegli područja turbulencije.

Vizualno objašnjenje noćnih i dnevnih učinaka kondenzacijskih tragova: noćni često više zagrijavaju nego dnevni jer zadržavaju toplinu 📷 Google
Vizualno objašnjenje noćnih i dnevnih učinaka kondenzacijskih tragova: noćni često više zagrijavaju nego dnevni jer zadržavaju toplinu Google

Breakthrough Energy, organizacija koju je utemeljio Bill Gates i Google odvojeno su razvili modele za predviđanje gdje će nastati kondenzacijski tragovi da bi lani započeli suradnju u koju su uključili i kompaniju American Airlines. Oni uz razne vremenske pokazatelje koriste i podatke s NASA-inog meteorološkog satelita GOES-16. Softver  uz pomoć strojnog učenja prepoznaje kondenzacijske tragove u skupovima podataka i predviđa gdje će se takva područja pojaviti u budućnosti.

Nove rute, manje tragova

American Airlines je ova predviđanja integrirao u softver za planiranje leta, a tijekom 70 letova između siječnja i ožujka 2023. piloti su letjeli modificiranim i standardnim rutama da bi se pokazalo kako se stvaranje kondenzacijskih tragova zahvaljujući rutama koje je predložio softver smanjilo za 54%.

Problem je što je dodatno manevriranje pritom povećalo potrošnju goriva za velikih dva posto. No, istraživači ne odustaju od planova i eksperimente namjeravaju proširiti na druge zrakoplovne kompanije i organizacije za kontrolu zračnog prometa, posebno na noćnim letovima u zračnom prostoru niske gustoće, poput transatlantskih ruta.