TikTok u SAD-u pred novim rokom, kinesko vodstvo preuzima kontrolu podružnice

TikTok se već dugo nalazi u nezavidnoj situaciji na američkom tržištu. Rješenje se još ne nazire. Trump je već dvaput produljio rok za prodaju, spreman na treće. Kineski ByteDance ne želi pregovarati dok SAD ne smanji carine na kinesku robu.

Bug.hr nedjelja, 8. lipnja 2025. u 09:45

Američka vlada je prošle godine usvojila zakon koji zahtijeva od ByteDancea prodaju TikToka ili zabranu aplikacije, pozivajući se na sigurnosne rizike kineskog vlasništva. Sadašnji predsjednik ignorira zakon potvrđen od Vrhovnog suda i upleo se poput trgovca da nađe američkog kupca za platformu. Izvorni rok bio je 19. siječnja 2025., ali je Trump nakon što je postao predsjednik već dvaput produljio rok - trenutno do 19. lipnja 2025.

Novi rok za prodaju

Trump je sada spreman i na treće produljenje, što znači da rasplet nije ni blizu. Američki korisnici, kojih je preko 170 milijuna, otvoreno se protive zabrani kroz društvene mreže i proteste. Tehnološka industrija je podijeljena - neki se zalažu za prodaju američkim investitorima, dok drugi smatraju da precedent može ugroziti druge strane aplikacije. Kineski ByteDance nalazi se u nezavidnoj poziciji jer kineska vlada ne želi prodaju svojih tehnoloških divova, posebno ne nakon što je Amerika uvela nove carine.

Trump, koji je tijekom prvog mandata pokušao zabraniti TikTok, sada zauzima drugačiji pristup. Razlog je politički - aplikacija ima ogromnu mladenačku bazu glasača koju Trump želi zadržati. Pregovori o prodaju ili stvaranju američke inačice TikToka zastali su upravo zbog carinskog rata koji Trump intenzivira.

TikTok kao pregovarački adut

Kineska vlada praktično uvjetuje bilo kakvo rješenje TikTok situacije smanjenjem američkih carina na kinesku robu. Peking vidi TikTok kao pregovarački adut u širem trgovinskom sukobu i neće pristati na prodaju dok se carinski pritisci ne smanje. Trump se tako nalazi u paradoksu - želi zadržati TikTok zbog unutarnjih političkih razloga, ali istovremeno pojačava trgovinski rat s Kinom što upravo blokira rješenje TikTok problema.

E-trgovina ne uspijeva

TikTok Shop, američka e-commerce platforma tvrtke, postavila je ambiciozan cilj od 17,5 milijardi dolara prodaje za 2024. godinu. Stvarna prodaja je samo 9 milijardi dolara, što je daleko ispod unutarnjih očekivanja.

Vodstvo ByteDancea, nezadovoljno učincima američkog tima, povećalo je pritisak na osoblje i restrukturiralo operacije. To je uključivalo otpuštanja i promjenu strategije kako bi se pokušao replicirati TikTokov uspjeh u Aziji. Početkom 2025. godine američka prodaja TikTok Shopa pala je za 20-25% u odnosu na prethodni mjesec, što je dovelo do dodatnih otpuštanja i velikog organizacijskog preustroja. Visoke američke carine na kineski uvoz i ukidanje "de minimis" izuzeća koje je omogućavalo uvoz jeftine robe bez carina potkopali su poslovni model TikTok Shopa koji se temelji na niskim cijenama.

Kineski menadžeri preuzimaju kontrolu

ByteDance je zamijenio mnoge američke zaposlenike u podružnici u blizini Seattlea menadžerima iz Kine, vjerujući da bi oni mogli implementirati strategije koje su uspjele na azijskim tržištima. Ova promjena vodstva pokazuje frustraciju ByteDancea zbog neuspjeha američkog tima da postigne agresivne ciljeve rasta i prilagodi se uvjetima lokalnog tržišta. Zaposlenici izvještavaju da su očekivanja kineskog vodstva često odvojena od realnosti američkog tržišta, što dovodi do iscrpljenosti i visoke fluktuacije zaposlenika.