Električni taksiji smanuju emisije ugljika, ali povećavaju druge probleme

Metoda koja procjenjuje troškove životnog ciklusa vozila s baterijskim i benzinskim pogonom došla je do iznenađujućih rezultata

Mladen Smrekar srijeda, 14. lipnja 2023. u 20:15
U usporedbi s verzijama na benzinski pogon, elektrificirane flote imaju 40-45 posto niže troškove stakleničkih plinova po putovanju, ali... 📷 freepik
U usporedbi s verzijama na benzinski pogon, elektrificirane flote imaju 40-45 posto niže troškove stakleničkih plinova po putovanju, ali... freepik

Uber je najavio planove za prelazak stotina tisuća svojih vozača na električna vozila do 2025. godine, a dotad bi se i polovica kilometara u ključnim europskim gradovima trebala prevoziti u električnim vozilima. A do 2030. sva bi Uberova vozila u SAD-u, Kanadi i Europi trebala imati nulte emisije.

Od uštede do zagađenja

Kako bi provjerili prednosti i mane takvog plana, istraživači Sveučilišta Carnegie Mellon usporedili su životnog ciklusa voznih parkova električnih vozila na baterije i onih na plin, koristeći podatke o dijeljenju vožnje iz stvarnog svijeta. Pokazalo se da bi potpuna elektrifikacija mogla smanjiti emisija stakleničkih plinova za 45 posto, ali da bi se istovremeno mogli povećati razni problemi u prometu i - zagađenje zraka.

Istraživači su ispitali prednosti i mane uvođenja flote električnih taksija na primjeru Chicaga
Istraživači su ispitali prednosti i mane uvođenja flote električnih taksija na primjeru Chicaga

Naime, automobili i terenska vozila koja se koriste u scenarijima zajedničkog prijevoza obično godišnje prijeđu više kilometara od osobnih vozila, pridonoseći većem udjelu stakleničkih plinova u okolišu, otkrivaju istraživači u radu koji objavljuje časopis Environmental Science & Technology.

Primjer Chicaga

Prethodne studije pokazale su da bi se ugljični otisak platformi za dijeljenje vožnje mogao značajno smanjiti potpunom elektrifikacijom njihovih voznih parkova. Međutim, malo je njih u svojim procjenama koristilo podatke o putovanjima u zajedničkom prijevozu iz stvarnog svijeta. Sada su istraživači razvili metodu koja procjenjuje troškove životnog ciklusa vozila s baterijskim i benzinskim pogonom. Prikupili su stvarne podatke o zajedničkim vožnjama za Chicago i upotrijebili ih za simulaciju vožnji voznih parkova s benzinskim te električnim motorima, s baterijama od 40 kWh i 60 kWh. 

Simulacije pokazuju da vozila na baterije trebaju dulje putovati bez putnika kako bi stigla do stanica za punjenje
Simulacije pokazuju da vozila na baterije trebaju dulje putovati bez putnika kako bi stigla do stanica za punjenje

Kombinirajući podatke, dodijelili su novčanu vrijednost svakom putovanju, na temelju pretpostavljene štete uzrokovane emisijom ugljika, negativnim utjecajima na zdravlje i problemima povezanim s prometom.

Rezultati simulacija

Analiza, objavljena u glasniku Američkog kemijskog društva (ACS), pokazala je da su elektrificirane flote imaju 40-45 posto niže emisije stakleničkih plinova po putovanju u usporedbi s verzijama na benzinski pogon. No, električna vozila na baterije bila su odgovorna za malo veće onečišćenje zraka zbog povećane potražnje u lokalnim elektranama za potrebe punjenja, kao i za više čestica nastalih trošenjem guma i kočnica. Uz to, takva su vozila bila uključena u više prometnih problema, uključujući sudare, zastoje i buku, nego ona s unutarnjim izgaranjem.

Istraživači su simulirali vožnju automobila s benzinskim i električnim motorima, s baterijama od 40 kWh i 60 kWh
Istraživači su simulirali vožnju automobila s benzinskim i električnim motorima, s baterijama od 40 kWh i 60 kWh

U simulacijama su vozila na baterije, posebno ona od 40 kWh, trebala češće i dulje putovati bez putnika kako bi stigla do stanica za punjenje. Sveukupno, pretvorba u flote električnih vozila na baterije mogla bi smanjiti troškove za tri do 11 posto po putovanju, ovisno o trošku pripisanom emisijama stakleničkih plinova, kažu istraživači koji ističu da su dobiveni rezultati specifični za Chicago, dok bi drugi gradovi s različitim električnim mrežama i rasporedom ulica mogli dati i drugačije rezultate potpune elektrifikacije voznog parka.