Automobili u dvije zemlje ispuštaju mnogo više CO₂ nego drugdje
Standarde za učinkovitost goriva usvojilo je oko 85% globalnog tržišta lakih vozila, od Europske unije do Kine; Australija i Rusija jedine su dvije iznimke u razvijenom svijetu
Australska osobna vozila emitiraju 50% više ugljičnog dioksida od prosjeka najvećih svjetskih tržišta, a situacija u stvarnom svijetu još je gora nego što pokazuju službene brojke. To je šokantan zaključak nove studije Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz (ICCT) koja uspoređuje performanse emisija CO₂ automobila, SUV-ova i lakih gospodarskih vozila u raznim dijelovima svijeta.
Obvezujući standardi
Analiza pokazuje hitnu potrebu da i Australija napokon usvoji stroge, dobro osmišljene i obvezujuće standarde za učinkovitost goriva kako bi ova zemlja/kontinent uhvatila korak s tehnološkim napretkom i dekarbonizacijom u drugim razvijenim zemljama.
Ove standarde usvojilo je oko 85% globalnog tržišta lakih vozila, u nekim slučajevima još prije nekoliko desetljeća. Pridržavaju ih se i Europska unija i SAD, ali i Kanada, Velika Britanija, Japan, Kina, Južna Koreja, Brazil, Meksiko, Novi Zeland, Čile i Indija. Australija i Rusija jedine su dvije iznimke u razvijenom svijetu.
Sve veća razlika
Usporedba službeno prijavljenih performansi emisija CO₂ putničkih i lakih gospodarskih vozila u Australiji i četiri glavna tržišta u Kini, EU-u, Japanu i SAD-u, otkriva da su emisije CO₂ iz australskih putničkih vozila bile 53% veće od prosjeka ovih velikih tržišta u 2021. Još gore, službene australske brojke temelje se na testnom protokolu Novi europski ciklus vožnje (New European Drive Cycle, NEDC), razvijenom još osamdesetih godina prošlog stoljeća, posljednji put ažuriranom još 1997. godine.
Glavni je problem to što se razlika između rezultata NEDC testa i stvarnih emisija na cesti s godinama stalno povećavala. Procijenjeno je da su stvarne emisije na cestama 2007. bile oko 10% više, da bi do 2021. narasle na više od 45%, piše u studiji.
Novi protokoli
EU, na primjer, više ne koristi zastarjeli NEDC protokol nego daleko realističniju proceduru ispitivanja Worldwide Harmonized Light-Vehicles Test Procedure (WLTP).
Riječ je o svjetski usklađenom postupku ispitivanja lakih vozila i globalnom standardu za određivanje razina zagađivača, emisija CO₂ i potrošnje goriva tradicionalnih i hibridnih automobila, ali i potpuno električnih vozila.
Veći volumen, veće zagađenje
Emisije iz novoprodanih australskih osobnih vozila rastu od 2015. Taj je trend rezultat povećanja veličine i težine vozila, kupovine SUV vozila s pogonom na sva četiri kotača te nedostatka obveznih standarda ili mete. Zbog toga je i učinak emisija u stvarnom svijetu u Australiji puno lošiji nego na četiri glavna tržišta.
Prije desetak godina prosječna razlika iznosila je oko 20% veća da bi sad emisije australskih osobnih vozila bile su gotovo 50% veće. Kakvo je pak stanje u Rusiji ne elaborira se ovom studijom, ali sasvim je izvjesno da je tamošnji ugljični otisak porazan barem kao i australski.