Automobili u dvije zemlje ispuštaju mnogo više CO₂ nego drugdje

Standarde za učinkovitost goriva usvojilo je oko 85% globalnog tržišta lakih vozila, od Europske unije do Kine; Australija i Rusija jedine su dvije iznimke u razvijenom svijetu

Mladen Smrekar nedjelja, 25. veljače 2024. u 19:08
Emisije iz novoprodanih australskih osobnih vozila rastu iz godine u godinu 📷 TravelScape
Emisije iz novoprodanih australskih osobnih vozila rastu iz godine u godinu TravelScape

Australska osobna vozila emitiraju 50% više ugljičnog dioksida od prosjeka najvećih svjetskih tržišta, a situacija u stvarnom svijetu još je gora nego što pokazuju službene brojke. To je šokantan zaključak nove studije Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz (ICCT) koja uspoređuje performanse emisija CO₂ automobila, SUV-ova i lakih gospodarskih vozila u raznim dijelovima svijeta. 

Obvezujući standardi

Analiza pokazuje hitnu potrebu da i Australija napokon usvoji stroge, dobro osmišljene i obvezujuće standarde za učinkovitost goriva kako bi ova zemlja/kontinent uhvatila korak s tehnološkim napretkom i dekarbonizacijom u drugim razvijenim zemljama.

istraživanje ukazuje na sve veći jaz između Australije i drugih velikih tržišta, uključujući Kinu, Japan, EU i SAD 📷 ICCT
istraživanje ukazuje na sve veći jaz između Australije i drugih velikih tržišta, uključujući Kinu, Japan, EU i SAD ICCT

Ove standarde usvojilo je oko 85% globalnog tržišta lakih vozila, u nekim slučajevima još prije nekoliko desetljeća. Pridržavaju ih se i Europska unija i SAD, ali i Kanada, Velika Britanija, Japan, Kina, Južna Koreja, Brazil, Meksiko, Novi Zeland, Čile i Indija. Australija i Rusija jedine su dvije iznimke u razvijenom svijetu.

Sve veća razlika

Usporedba službeno prijavljenih performansi emisija CO₂ putničkih i lakih gospodarskih vozila u Australiji i četiri glavna tržišta u Kini, EU-u, Japanu i SAD-u, otkriva da su emisije CO₂ iz australskih putničkih vozila bile 53% veće od prosjeka ovih velikih tržišta u 2021. Još gore, službene australske brojke temelje se na testnom protokolu Novi europski ciklus vožnje (New European Drive Cycle, NEDC), razvijenom još osamdesetih godina prošlog stoljeća, posljednji put ažuriranom još 1997. godine.

Povećana veličina i težina vozila te kupovina SUV vozila s pogonom na sva četiri kotača glavi su razlozi zagađenja 📷 Rawpixel
Povećana veličina i težina vozila te kupovina SUV vozila s pogonom na sva četiri kotača glavi su razlozi zagađenja Rawpixel

Glavni je problem to što se razlika između rezultata NEDC testa i stvarnih emisija na cesti s godinama stalno povećavala. Procijenjeno je da su stvarne emisije na cestama 2007. bile oko 10% više, da bi do 2021. narasle na više od 45%, piše u studiji.  


Novi protokoli

EU, na primjer, više ne koristi zastarjeli NEDC protokol nego daleko realističniju proceduru ispitivanja Worldwide Harmonized Light-Vehicles Test Procedure (WLTP).

Dok se Australci i dalje služe zastarjelim NEDC protokolom, EU  koristi daleko realističniju WLTP proceduru testiranja 📷 WLTP
Dok se Australci i dalje služe zastarjelim NEDC protokolom, EU koristi daleko realističniju WLTP proceduru testiranja WLTP

Riječ je o svjetski usklađenom postupku ispitivanja lakih vozila i globalnom standardu za određivanje razina zagađivača, emisija CO₂ i potrošnje goriva tradicionalnih i hibridnih automobila, ali i potpuno električnih vozila.


Veći volumen, veće zagađenje 

Emisije iz novoprodanih australskih osobnih vozila rastu od 2015. Taj je trend rezultat povećanja veličine i težine vozila, kupovine SUV vozila s pogonom na sva četiri kotača te nedostatka obveznih standarda ili mete. Zbog toga je i učinak emisija u stvarnom svijetu u Australiji puno lošiji nego na četiri glavna tržišta.

Tržišni udio goriva i tehnologija u novim osobnim automobilima 2022. po zemljama EU 📷 ICCT
Tržišni udio goriva i tehnologija u novim osobnim automobilima 2022. po zemljama EU ICCT

Prije desetak godina prosječna razlika iznosila je oko 20% veća da bi sad emisije australskih osobnih vozila bile su gotovo 50% veće. Kakvo je pak stanje u Rusiji ne elaborira se ovom studijom, ali sasvim je izvjesno da je tamošnji ugljični otisak porazan barem kao i australski.