Ekologija, uštede i sigurnost: objavljen tehnički pravilnik Formule 1 za 2026.

Formula 1 doživjet će još jednu transformaciju kroz četiri godine, s ciljem zadržavanja aktualnih performansi bolida uz velik naglasak na ekološku održivost i efikasnost

Sandro Vrbanus četvrtak, 18. kolovoza 2022. u 06:00

U procesu energetske transformacije Formule 1, koja želi do kraja desetljeća postati klimatski neutralan sport, velik korak bit će načinjen 2026. godine. Od tada će bolidi morati koristiti potpuno ekološko gorivo, u kojem ne izgara niti malo fosilnog ugljika, čime će ispuh vozila imati neto nulte emisije. Formula 1 i FIA stoga su dogovorili novi tehnički pravilnik koji će biti na snazi od 2026., a najvažnije promjene obuhvaćaju upravo pogonske jedinice i prilagodbu na 100% održivo gorivo.

Više elektrifikacije

Kako bi se utrkivanje dodatno okrenulo prema budućnosti, nova pogonska jedinica bit će značajnije elektrificirana. U njezinoj osnovi i dalje že biti 1,6-litreni V6 turbo-hibridni motor, ali će biti nadopunjen snažnijim elektromotorom i sustavom iskorištavanja kinetičke energije za punjenje baterija (MGU-K). Ukupna snaga pogona ostat će kao i do sada, na razini od oko 1.000 KS, ali će do 50% te snage dolaziti od elektropogona.

MGU-K će, umjesto dosadašnjih 120 kW, imati mogućnost regeneriranja do 350 kW snage sa stražnje osovine – čineći stražnje kočnice gotovo pa nepotrebnima, kao i u slučaju Formule E. Sustav recikliranja toplinske energije MGU-H, bit će ukinut. Pojednostavljivanje pogona znači da bi se i u budućnosti u bolide mogla vratiti i "turbo rupa", otežavajući posao vozačima.

Od ostalih prilagodbi istaknimo i činjenicu da FIA više neće pratiti protok goriva prema motorima bolida u jedinicama mase, već energije. Ukupno bi bolidi za utrku trebali imati na raspolaganju 70, a ne 100 kg goriva za cijelu utrku kao sada.

Poziv novim timovima

Sa sigurnosne strane, poboljšanja će biti u vidu boljeg rasporeda kritičnih komponenti. Tako će sve visokonaponske električne komponente, poput baterije i sustava MGU-K, biti smještene unutar "ćelije", najsigurnijeg dijela šasije. Ekološki standardi zahtijevat će od timova da recikliraju baterije te sve materijale poput kobalta.

Više će se paziti i na troškove razvoja i testiranja. Oni bi trebali ukupno biti smanjeni, regulirat će se koliko se motori smiju i kako testirati, a njihov broj po vozaču bit će ograničen na tri tijekom sezone. FIA smatra da će pojednostavljivanje pogonskog sklopa, zabrana skupih materijala i veći broj zajedničkih, unificiranih, komponenti donijeti značajne uštede proizvođačima.

Sve ove promjene trebale bi omogućiti nastavak atraktivnog utrkivanja, poticati tehnološke inovacije, ali i otvoriti vrata novim proizvođačima pogonskih jedinica, onima koji se žele priključiti Formuli 1 i vrlo brzo u njoj postati konkurentni. Svoj interes već su izrazili Porsche i Audi, pa je moguće da će uskoro njihova odluka biti i službeno objavljena.