ADAC: Električni automobili su "zeleni" samo ako voze na energiju iz obnovljivih izvora
Njemački autoklub ADAC usporedio je ugljični otisak automobila u "Golf klasi" kroz cijeli životni vijek i zaključio da je trenutačno "najzeleniji" izbor automobila pogonjenih plinom

Nastavlja se debata o tome jesu li električni automobili kroz svoj cijeli životni vijek ekološki bolje rješenje od klasičnih automobila s pogonom na fosilna goriva. Neke studije do sada su pokazale kako su e-vozila prihvatljivija s ekološke strane ako se usporede emisije stakleničkih plinova od proizvodnje pa sve do kraja životnog vijeka automobila. Druge su pak ovakve zaključke dovele u pitanje zbog neekoloških procesa u proizvodnji baterija, a sada se u cijelu priču uključio i njemački autoklub ADAC sa svojom studijom.
Oni su usporedili procijenjene količine emisija stakleničkih plinova (primarno ugljikovog dioksida), od proizvodnje pa kroz vijek eksploatacije od 15 godina i prijeđenih 225.000 kilometara. Analizirani su podaci za automobile srednje, tzv. "Golf klase", pogonjeni plinom, dizelom, benzinom, te strujom, na području Njemačke i s tamošnjim energetskim miksom.
Plin prvi, dizel i struja drugi
Rezultati analize kažu da je trenutačno, u Njemačkoj, najzeleniji izbor kupiti i voziti automobil pogonjen prirodnim plinom, koji će tijekom životnog vijeka proizvesti oko 35 tona CO2. Na drugom mjestu se nalaze automobili s dizelskim i električnim motorima, sa sličnim rezultatom od oko 38 tona, dok su na samom začelju benzinci s prosječnih 40 tona CO2 ispuštenih u atmosferu.
Neupitni pobjednik analize vozila su pogonjena vodikovim gorivim ćelijama s tek nešto manje od 15 tona CO2, no takva vozila nisu široko dostupna na tržištu.
Što je onda s električnima?
Električna vozila, promatrano na njemačkom, ne tako "zelenom" energetskom miksu, zaslužna su za velike količine emisija štetnih plinova jer su u toj zemlji pogonjena strujom proizvedenom većinom iz ugljena. Kada bi, pak, 100% energije za električne automobile došlo iz obnovljivih izvora, tada bi električni automobili bili apsolutni pobjednici ovog testa – s tek oko 13 tona CO2 ispuštenih kroz 15 godina životnog vijeka.
Električna vozila u startu su nešto nepovoljnija za okoliš zbog već spomenute proizvodnje baterija, pa im treba vremena i prijeđenih kilometara kako bi imala manji prosječan ugljični otisak od ostalih tipova vozila. Što je udio obnovljivih izvora u proizvodnji struje veći, e-automobili se prije ekološki "isplate", što je moguće vidjeti u priloženoj tablici.
Kompaktna klasa (pogon) | Sadašnje stanje u Njemačkoj | Uz 100% OIE |
---|---|---|
Benzin | nakon 127.500 km | nakon 37.500 km |
Dizel | nakon 219.000 km | nakon 40.500 km |
Prirodni plin | nikada | nakon 48.000 km |
Vodik | nikada | nakon 115.500 km |
Izvor: ADAC, 2019.
Zaključak ADAC-a glasi: Njemačka mora poraditi na vlastitim izvorima energije, pa će tek tada električni automobili imati zaista pozitivan utjecaj na okoliš. Do tada, najbolje se voziti na plin.