Algoritmi nisu krivi, ljudi sami biraju što će pretraživati na internetu

Izloženost ideološki obojenim informacijama i nepouzdanim vijestima te angažman korisnika internetskih tražilica nisu vođeni algoritmima nego vlastitim odabirom

Mladen Smrekar četvrtak, 25. svibnja 2023. u 20:27
Ljudi se više bave stranačkim sadržajem nego što bi njemu bili izloženi u rezultatima Google pretraživanja 📷 DilokaStudio
Ljudi se više bave stranačkim sadržajem nego što bi njemu bili izloženi u rezultatima Google pretraživanja DilokaStudio

Angažman temeljen na pristranim ili nepouzdanim vijestima potaknut je osobnim odabirom sadržaja, a ne sadržajem predstavljenim algoritmima online pretraživanja, sugerira studija Sveučilišta Stanford, objavljena u časopisu Nature. Istraživači su naime otkrili da Googleov pretraživač ne prikazuje neproporcionalno rezultate koji odražavaju stranačka uvjerenja korisnika nego da pojedinci sami aktivno traže takve izvore. 

Ideološki okviri

Uobičajena je tvrdnja da algoritmi tražilica mogu promovirati konzumaciju sadržaja istomišljenika kroz politički pristrano rangiranje pretraživanja. To pak izaziva zabrinutost zbog pojave online "eho komora" (echo chambers) i stvaranja "ideoloških okvira" (filter bubbles) koji ograničavaju izloženost korisnika suprotnim mišljenjima i dodatno pogoršavaju već postojeće predrasude.

Formiranje "eho komora" moglo bi biti potaknuto izborom korisnika, a ne algoritamskom intervencijom, sugeriraju istraživači 📷 freepik
Formiranje "eho komora" moglo bi biti potaknuto izborom korisnika, a ne algoritamskom intervencijom, sugeriraju istraživači freepik

Kako bi provjerili utječu li rezultati pretraživanja na ono što ljudi odluče čitati, istraživači su analizirali podatke o pregledavanju informacija na internetu tijekom dva izborna ciklusa u SAD-u.

Sudionicima istraživanja na računala su ugrađena proširenja preglednika koja bilježe tri skupa podataka: URL-ove prikazane korisnicima na stranicama rezultata pretraživanja, interakcije s URL-ovima na tim stranicama i šire online interakcije URL-a izvan rezultata Google pretraživanja. Ovaj skup podataka uključuje 328.000 stranica rezultata Google pretraživanja i gotovo 46 milijuna URL-ova iz šireg pregledavanja interneta. 

Nepouzdane vijesti

Analiza podataka pokazala je da su se sudionici u oba izborna ciklusa više bavili stranačkim sadržajem nego što su njemu bili izloženi u rezultatima Google pretraživanja. To sugerira da algoritam Google pretraživanja nije vodio korisnike do sadržaja koji potvrđuje njihova postojeća uvjerenja. 

Umjesto toga, autori sugeriraju da bi formiranje ovih "eho komora" moglo biti potaknuto izborom korisnika, a ne algoritamskom intervencijom. Također je utvrđeno da su nepouzdane vijesti, one kojima je teže odrediti pravi izvor, bile manje zastupljene u URL-ovima izvedenim iz Google pretraživanja, u usporedbi s URL-ovima koji su slijedili iz pretraživanja i šireg angažmana, pri čemu je najveća razlika bila među korisnicima izrazito desnih političkih sklonosti, otkrivaju istraživači.